Radio: Selv lokomotivet TV 2 kan møde modstand

MediaWatch

TV 2 skal holde en kommerciel share på 30-35 procent, hvis forretningen skal hænge sammen, men medieforliget slipper nye konkurrenter løs. Mediabureauerne Carat Danmark og Mediaedge:cia vurderer, at TV 2 både kan – og skal – op på det niveau, hvilket heller ikke er umuligt på et marked for landsdækkende kommerciel radio, hvor Radio100 FM, SBS radioerne og et lag af større regionale kommercielle radioer er konkurrencen. En anden afgørende opgave for TV 2 – og for al kommerciel radio – bliver at fravriste DR sharepoint. Det vil sige, at øge den samlede kommercielle lytning og dermed antallet rating udbudte ratings. Men TV 2 må forberede sig på, at det nye medieforlig skærper konkurrencen på radioområdet. Forliget slipper nogle spændende udfoldelsesmuligheder løs, men det kan samtidig let sætte radioens share under alvorligt pres i sidste halvdel af koncessionsforløbet. Udfordringen består i den forestående replanlægning af FM-båndet, der kan frigive alt fra 2 og 15 semi-landsdækkende kanaler. Det er op til politkerne, hvor mange og hvornår. Sagen er, at de politiske signaler omkring en replanlægning af FM gennem årene har været meget svingende. I modsætning til efter forrige medieforlig synes der dog politisk opbakning til en replanlægning af FM. Om der også er handlekraft bag vil vise sig. Forliget fra juni bebuder i hvert fald fuld opbakning til den igangværende replanlægning, der formentlig er færdig i begyndelsen af 2007. Da radioeksperten Stig Hartvig Nielsen sad i Kulturministeriets Udvalg vedr. fremtidig Lokalradioordning, estimerede han, at en fuld replanlægning, med inddragelse af DRs frekvenser, kunne skaffe hele 15 mere eller mindre landsdækkende radioer. Hans bud lød: Fem landsdækkende med 100 procent dækning, én landsdækkende med storbydækning, én landsdækkende med min. 40 procent dækning, (den nuværende Radio100) én landsdækkende kommerciel med min. 80 procent dækning (TV 2s nye kanal), seks landsdækkende kommercielle radiostationer med 60-75 procent dækning, plus én landsdækkende kanal med uoplyst dækning. Broadcast Director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia kan godt få øje på et scenario, der ikke er behageligt, selv for TV 2. "TV 2 vil have enorm gavn af et par år uden flere kanaler. Så timingen - og omfanget - af en replanlægning vil have afgørende betydning," siger han til MediaWatch. Han er dog overbevist om, at TV 2 med et par års solo på den landsdækkende front vil tage andele fra alle, ikke mindst P4. ”Og dét er det afgørende set med markedsøjne," siger Flemming Jensen, der tror på, at TV 2 får en levedygtig kanal, men ingen guldgrube. Medieforliget lægger imidlertid også op til at gøre DAB-udbuddet langt mere dynamisk og mangfoldigt. Det vil styrke platformen. Der står kun en DAB-radio i ca. 10 procent af husstandene, men kanaludbuddet øges, og distributionen forbedres. Derfor er konkurrencen fra DAB radioer en ukendt faktor. Indtil videre ved markedet kun, at DR skal aflevere en tredjedel af sine 16 DAB sendepladser, og alle DRs landsdækkende DAB-kanaler samles i blok 1 pr. 1. januar 2007. Radio 100FM og TV 2 sender i blok 2. De øvrige 3-4 landsdækkende sendemuligheder i blok 2 udbydes på auktion. Planen er, at programvirksomheden kan påbegyndes pr. 1. januar 2007. I DAB blok 3 tildeles DR én sendemulighed i hvert af de regionale områder til regional radio; de øvrige sendemuligheder udbydes på auktion til kommercielle radiostationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også