Nyhedsavisen går online før tid

MediaWatch

Nyhedsavisen har åbnet sit site, avisen.dk, før tid for at få en stemme i den igangværende aviskrig. Nyhedsavisens redaktion føler ikke, at de konkurrerende mediers behandling af avisprojektet er dækkende. Det er baggrunden for, at Nyhedsavisens chefredaktør, David Trads, i eftermiddag lancerer sin egen blog på avisens site, www.avisen.dk. "På Nyhedsavisen har vi haft svært ved at trænge igennem mediebilledet med vores redaktionelle ambitioner og planer," oplyser Kristoffer Gravgaard, redaktionschef på Nyhedsavisen, til MediaWatch. Redaktionschefen uddyber initiativet med, at den etablerede dagspresse i øjeblikket er mest optaget af optælling af papirforbrug, nej tak-klistermærker, og om hvorvidt Nyhedsavisen kan få medarbejdere, trykaftaler, distribution eller økonomi til projektet. Der er mindre interesse for andre emner - f.eks. redaktionelt indhold og koncept. Nyhedsavisen oplyser også, at den egentlige netsatsning først går i luften, efter papirversionen er lanceret. I sin blog sætter David Trads tre mildest talt ambitiøse mål for den kommende avis: 1. Nyhedsavisen vil være Danmarks klart mest læste papiravis. 2. Avisen.dk vil være blandt landets fem mest læste websites. 3. Vores journalister vil være i spil til Cavling-prisen. Målene skal nås inden året er omme. David Trads bedyrer samtidig, at man på Nyhedsavisen i virkeligheden er "ret ligeglade med de par gratisaviser, som de gamle bladhuse netop har bakset sammen." "Vores redaktionelle mål er at blive en seriøs konkurrent til de eksisterende morgenaviser – ikke mindst Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken," skriver chefredaktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også