Sæt DR under pres med kreativitet og nyskabelser

MediaWatch

Analyse af markedet og Sky Radios fejltrin er del af forberedelserne, før branchen mødes onsdag for at byde på landsdækkende radio. Selv om digitalisering er tidens "buzz word", og kommerciel radiodrift har været op ad bakke, har fem medieselskaber meldt sig som interesserede i at forstærke sin platform med en landsdækkende FM radiostation. Alle har studeret markedet og Sky Radios track record grundigt, inden de gør klar til at byde onsdag aften. Forløbet med Sky Radio skræmmer ikke Jim Receveur, som er direktør for Radio 100 FM. Selskabet bag 100 FM, Talpa Radio A/S, er en af de mulige købere. "Sky gik ned, fordi de ikke havde et stærkt nok koncept. Vi har stor succes med 100 FM, og hvis vi får muligheden for at udbrede det koncept til hele Danmark, er jeg sikker på at det bliver en god forretning," siger Jim Receveur ifølge Jyllands-Posten. Jim Receveurs egen bestyrelsesformand, Jesper Sehested Lund, var klarere i mælet, da han i Børsen udtalte, at Sky Radio gjorde sit arbejde bemærkelsesværdigt dårligt, og derfor gik det galt. Sky Radios sidste medarbejder, der repræsenterer selskabet i Danmark under det forestående juridiske slagsmål med staten om teoretisk dækning, har en helt anden forklaring på, at Sky Radio lukkede. Det handler ikke om, at radiomediet kun meget langsomt tiltrak sig annoncemarkedets interesse. Det var heller ikke Sky Radios egen skyld, at radioens kommercielle lyttershare – og dermed den andel af omsætningen, radioen kunne gøre krav på – aldrig voksede til et passende niveau for en landsdækkende aktør. Sky Radios direktør Kasper Krüger siger til Jyllands-Posten, at den lave lytterandel skyldes, at radioen kun kunne modtages af 60 procent af befolkningen - ikke de lovede 78 procent. Derfor indleverede Sky Radio sin sendetilladelse og lukkede selskabet. Mediebureauet Carat Danmark er kendt som skeptisk overfor kommerciel radio, blandt andet fordi DR Radios fire kanaler er meget svære at vriste lytterandele fra. Bureauet mener dog, at der godt kan drives en forretning, hvis den landsdækkende radio udvikler en tilstrækkelig innovativ og attraktiv programflade, og bliver en gedigen lyttersucces. Der skal leveres en kommerciel share på omkring 30-35 procent, så den tiltrækker en indtjening på tilsvarende procentdel af radios annonceomsætning. Alle disse betragtninger og beregninger indgår, når TV 2, MTG, Det Berlingske Officin, SBS Radio og Talpa Radio rækker budkortet i vejret onsdag aften kl 17.00.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også