Kun plads til én gratis morgenavis
De tre nye husstandsomdelte gratisaviser skal slås om en annoncepulje på en halv mia. kr., og dermed kan kun én overleve i længden. Det vurderer Danmarks fem største mediebureauer, der spiller en central rolle i fordelingen af virksomhedernes annoncekroner, overfor Børsen. Bureauerne Mediaedge:cia, Mediacom, Carat, OMD og IUM har regnet sig frem til, at gratisaviserne kan tiltrække 550 mio. af annoncekagen på dagbladsområdet. Og da det samtidig antages at koste et sted mellem 350 og 500 mio. kr. at producere og især distribuere bare én af aviserne, kan der umuligt blive plads til alle. Danske annoncører brugte sidste år 3,1 mia. kr. på dagbladsannoncer, og det beløb ventes kun at stige marginalt efter de nye gratisavisers lancering, fordi de samtidig vil føre til faldende annoncepriser. Mediacoms adm. direktør, Ulrik Falkner Thagesen, peger samtidig på, at en stor del af annoncekronerne går til lokale blade, som foreløbig er langt udenfor gratisavisernes rækkevidde.