Unødig panik i de gamle bladhuse

MediaWatch

Avisprodukter følger samfundstendenserne, og det giver god mening med både luksus og discount i avisudbuddet, siger aviskommentator. Det Berlingske Officin var tvunget til at få en gratisavis på gaden, fordi koncernen var nødt til at komme med et modtræk til Nyhedsavisen og 24timer, mener professor i medieledelse Anker Brink Lund, fra Handelshøjskolen i København. Adm. direktør Ulrik Thagesen, Mediacom, mener, at alle annoncekroner kommer i spil, når avismarkedet tilføres et stort nyt udbud af annonceplads, og det er en alvorlig situation for alle aviser, når avismarkedet mangler millioner af annoncekoner, alene til at finansiere de nye aviser. Presset på annoncekroner er reelt nok, men det andet trusselscenario om at tusindvis af husstande vil afmelde deres avisabonnement, fordi de får aviser gratis ind i postkassen, er et spøgelse. Hvis Berlingske Tidende og JP/Politiken gør deres arbejde godt, burde de ikke være skræmte over introduktionen af gratisaviser, der husstandsomdeles, lyder analysen fra avismanden Kresten Schultz-Jørgensen. De er slet ikke truet, hævder ham. Husstandsomdelte gratisaviser vil udvide markedet og læsningen, som man så det med pendleraviserne, samtidig med at en anden samfundstendens arbejder for de betalte aviser. "Vi ser en polarisering af avisprodukter, som vi kender fra alle andre produktkategorier, f.eks. fødevarer og biler. Der findes dyr kvalitet og billig discount, og der er underlag i befolkningen til begge produkttyper," siger Kresten Schultz Jørgensen til MediaWatch. Den store gruppe af betalingsavisabonnenter fravælger ikke deres avis, fordi de tilbydes et gratis discountprodukt. De aviser tiltrækker andre befolkningsgrupper, med et andet informationsbehov, der slet ikke abonnerer på Politiken, Jyllands-Posten eller Berlingske Tidende. "Når gratisaviser nu siger: Vi er gratisaviser i superkvalitet, så det er dobbeltkommunikation, som ingen tror på. Til gengæld burde betalingsaviser fremhæve deres høje kvalitet og tilhørende høje pris," siger Kresten Schultz, og foreslår at vejen for betalingsaviser er, at blive til en luksusvare - og sætte prisen op. Han finder i øvrigt, at aviskrigen i Danmark, hvordan den end udvikler sig, er sund for avisbranchen. "Meget tyder på, at Berlingske og JP/Politiken har lært lektien de seneste ti år. De tre morgenaviser vil tabe oplag på 10-15 procent, men deres samlede avisforretning bliver sundere."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også