Avismand: Dato foran i discount aviskrig

MediaWatch

Dato skiller sig ud i postkassen, fordi den er køn, og den stod sig klart bedst på aviskrigens første dag, lyder avisfaglig vurdering. Dato er blevet kritiseret sønder og sammen af flere medieforskere, men mediekommentator Kresten Schultz-Jørgensens konklusion er stik modsat. Det Berlingske Officins nye avis – Dato - er det produkt, der tegner mest interessant, baseret på de første udgaver, vurderer Kresten Schultz-Jørgensen overfor MediaWatch; ud fra hans aviserfaring og opfattelse af avismediets fremtidige udvikling. Han er begejstret over Datos måde at løse opgaven på, inden for den genre der opereres med - nemlig discount aviser. "Dato er decideret køn. Der er tænkt klogt, når det gælder rubrikker, billedvalg, typografi og anvendelse af skygger/baggrund. Den er pæn, en æstetisk nydelse, der rent faktisk matcher de pæneste aviser, jeg har set over hele verden," siger den tidligere Dagen-chefredaktør – nu kommunikationschef for Det Kongelige Teater. "Dato er godt tænkt redaktionelt. Der er de nyheder, der skal være, og så er der opfundet nye stofområder med nye avisbetegnelser, som f.eks. Trends. Det tilfører avisen noget unikt," siger Kresten Schultz-Jørgensen og erkender, at han tog Dato med i lommen på vej til arbejde for at læse mere. Kresten Schultz-Jørgensen understreger, at det er lige lovlig unfair at bedømme aviser på første udgivelsesdag. "Ret skal være ret. En avis udvikler sin identitet over tid, men mit første indtryk er, at 24timer er grim. Den ligner en billig provinsavis for otte år siden. Dårlig billedkvalitet og billedvalg, og sjuskede billedbeskæringer," lyder hans kritik. "24timers fokusering på nyheder er latterlig. Avisen er udmærket, men der er intet argument for at kigge i den længere end de 8-10 minutter, de ønsker, vi læser den."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også