Tabloidskifte bliver gennemanalyseret

MediaWatch

Berlingske Tidende har haft sin kommende tabloidudgave i fokusgrupper, inden lanceringen den 28. august. Inspireret af gode erfaringer i Norge og Sverige, skifter Berlingske Tidende fuldt ud til tabloid om godt en uge. Bladhusets analysechef Pernille Sonne har taget fokusgrupper i brug for at sikre sig, at formatet rammer rigtigt hos læserne, skriver Berlingske Tidende. 15 fokusgrupper á seks-otte personer har set på fire prøvetryk af den nye avis, i samarbejde med en psykolog. Deltagerne har været både læsere af Berlingske og ikke-læsere. Fokusgrupperne har bedømt avisen på flow, annoncemængde, billeder, stofområderne og lignende. Pernille Sonne oplyser, at man også har præsenteret det nye format for over 300 læsere enkeltvis i en mere kvantitativ undersøgelse. Berlingske registreret sig, at tidspunktet for skiftet synes rigtigt. Det er ikke længere kun formiddagsbladene, der har det lille format. Gratisaviserne, Børsen og Information er også gået ned i størrelse. Pernille Sonne forklarer, at første gang man spurgte læserne, var holdningen til, at Berlingske Tidende skulle gå i tabloid ca. fifty-fifty, men nu ønsker mere end tre ud af fire læsere det mere handy format. Berlingske Tidende indledte i 2002 forberedelserne til at lade 1. sektion følge de øvrige sektioner fra det store broadsheet til det mindre tabloid-format. Annoncørerne har også bidraget i processen, både som læsere og som annoncører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også