Klar profil skal sikre indtjening på tv-kanaler

MediaWatch

Kanalprofilering skal være knivskarp, hvis man forventer indtjening fra tv-brands på alle medieplatforme, vurderer SBS TV. Mens TV3 og TV3+ fastholder en mainstream strategi, uden væsentlig differentiering af kanalerne, satser SBS TV på en meget skarp profilering af sine brands. Kanal 5 er for mænd, Kanal 4 er kvinder og Voice TV er de helt unge. Den skarpe profilering skyldes, at SBS kanalerne i fremtiden bliver mere og mere afhængige af forskellige former for brugerbetaling for det indhold, som ligger på kanalerne, forklarer SBS TVs direktør Henrik Ravn til MediaWatch. "Derfor er det vigtigt, at kanalprofilen for de enkelte tv-kanaler tiltrækker bestemte former for seere, som opbygger en så stærk tilknytning til kanalen, at man via sit unikke programindhold vil være i stand til at generere nye indtægtskilder. Det kan være i form af eksempelvis kabelvederlag, abonnement på net-tv, betaling for mobilt indhold, etc." Henrik Ravn peger også på, at skarpe profiler åbner mulighed for at indgå i et tættere samarbejde med visse annoncører, så der mere bliver tale om partnerskaber, end det mere traditionelle køber/sælger forhold. Formatændringen fra TV Danmark til en kvindeprofil på Kanal 4 skete midt i forårssæsonen, men der er angiveligt først i efteråret, at seerne for alvor skal fornemme forskellen. SBS TVs programplaner for Kanal 5 i efteråret er bl.a. egenproduktionen "Kan du danse?", som er en dansk udgave "So You Think You Can Dance". Programfladen tegnes ellers af spillefilm, herunder James Bond-filmene og fodbold, primært Royal League og Premier League. Men flere ligaer kan komme til. Serier er f.eks. krimi-serien CSI, i alle tre formater CSI (Las Vegas) CSI Miami og New York, men også den nye serie Numbers. Kanal 4 har i efteråret premiere på en ny egenproduktion, "Bonde søger Brud". Derudover er kanalen klar med Pernille Aalunds program, Q TV, og et nyt interview-program, "Markante Kvinder", der har Anette Kokholm som vært. I løbet af efteråret har Kanal 4 også premiere på nye Oprah-afsnit. Mayianne Dinesen fortsætter i efteråret med "Dinesen Spotlight", hvor hun præsenterer de seneste historier fra underholdningsbranchen fra Hollywood og Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også