Bolander: Vi ønsker ikke denne krig

MediaWatch

Det Berlingske Officin har endnu ikke endelig besluttet at lancere en tredje gratisavis på torsdag, der om muligt skal tvinge Nyhedsavisen ud af markedet. "Det er ikke en krig, vi ønsker. Vi vil satse det, der er nødvendigt for at være sikre på, når det ender, at vi har forsvaret vores markedspositioner," forklarer koncerndirektør Lasse Bolander til Berlingske Tidende. Men ifølge kilder i mediebranchen er beslutningen taget. Det er B.T.s nuværende online-redaktør Steen Breiner der skal opbygge og lede den nye avis. "Vi har ikke taget en endelig beslutning endnu om at lancere en tredje gratisavis, men med den nye konkurrencesituation er det klart noget, vi overvejer," siger Lasse Bolander til MediaWatch og fastslår, at det er en vurdering af markededs- og konurrenceforholdene, der er den afgørende faktor for beslutningen. Det Berlingske Officin er tvunget til at få en gratisavis på gaden, fordi koncernen er nødt til at komme med et modtræk til Nyhedsavisen og 24timer fra JP/Politiken. Det mener professor i medieledelse Anker Brink Lund, fra Handelshøjskolen i København. Officinet er nødt til at være med, selv om man ved, at det er skidt for den samlede avisbranche. De store bladhuse tvinges ind i kampen. Risikoen for at blive overhalet er for stor, påpeger han overfor Ritzau. Nyheden om en tredje husstandsomdelt gratisavis slap af uklare årsager ud fra et internt møde for B.T.-journalister, hvor chefredaktør Arne Ullum førte ordet. Ifølge en intern e-mail sagde Ullum på mødet, at målet med avisen er, at "banke islændingene tilbage i Atlanterhavet, muligvis allerede inden de lander på dansk jord."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også