Mediebrugere klar til nye modtageformer

MediaWatch

Det er i hvert fald ikke teknologimodstand eller angst, der bremser udviklingen af nye medieplatforme, viser ny undersøgelse. Beslutningstagere i mediebranchen skal gøre sig klart, at danskerne vil have større fleksibilitet, når de forbruger medier, og de ikke tøver med at tage ny teknologi i anvendelse for at opnå det. Det er konklusionen i en ny analyse, foretaget af Kommunikationshuset SP3 for brancheforeningen IT-Branchen. Rapporten, "Det Digitale Hjem", belyser, hvordan danskerne forholder sig til de digitale fremtidsudsigter. Meget tyder på, at fremtiden for tv og film on demand og for PVR'er - personlige video recordere - tegner lys. "Vi har overvejet i hvilket omfang, danskerne tøver overfor ny teknologi, fordi de synes det er vanskeligt at få til at fungere. Men undersøgelsen viser klart, at det ikke er en barriere. Kun 10 procent oplever, at ny teknologi giver problemer," siger chefkonsulent Mette Lundberg, IT Branchen, til MediaWatch. I brancheforeningen opererer man også med et begreb, der kaldes WAF - Wife Acceptance Factor - ud fra en formodning om, at kvinder generelt har mindre interesse for ny teknologi. "Der er da visse forskelle mellem kønnene, måske især i forhold til at træffe købsbeslutningen, men kvinder har ikke vanskeligheder med at få teknikken til at fungere. Så WAF spiller end mindre rolle, end vi troede i branchen," siger hun. Undersøgelsen viser også, at danskernes beholdning af elektronik generelt er stor: Så godt som alle husstande har tv, computer samt mulighed for at afspille dvd i hjemmet. Udvalget af teknologi afspejler danskernes ønske om underholdning, hvilket igen læses af listen over respondenternes mest ventede bredbåndtjeneste, hvor TV-on-demand lå i toppen. De nyere teknologier som fladskærm, trådløst internet og IP-telefoni er begyndt at slå igennem hos dele af den danske befolkning - og det går hurtigt: Ifølge IT-Branchen har fladskærme stigende omsætningstal på over 200 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Et andet eksempel på danskernes velvilje overfor teknologi er, at antallet af ADSL-forbindelser i Danmark pr. indbygger er blandt verdens højeste. 1.585 danskere deltog i undersøgelsen, der er baseret på et spørgeskema udsendt til en repræsentativ internet-database.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også