Elselskaber brænder fingrene på bredbånd

MediaWatch

Elselskaberne har svært ved at få foden inden for på det danske bredbåndmarked. Danskerne vælger teleselskaberne som leverandør. Knap 40 elselskaber er i dag i færd med at bruge op mod 10 mia. kr. på at komme ind på det danske bredbåndsmarkedet. Men ifølge teleekspert, John Strand, adm. direktør i analysefirmaet Strand Consult, risikerer satsningen at udvikle sig til et forretningsmæssigt mareridt. Det skyldes en kombination af store prisfald og en eksplosiv efterspørgsel efter bredbåndsløsninger - en efterspørgsel, der retter sig mod teleselskaberne og ikke elselskaberne, der først i 2010-2012 vil have udbygget deres fibernet. John Strand siger til Jyllands-Posten, at elselskaberne vil havne i en situation, hvor de må betragte en stor del af deres investeringer som tabt. Alene det seneste år har teleselskaber som TDC, Cybercity, Tele2 og Telia Stofa fået 320.000 nye kunder svarende til en fremgang på 30 pct., og selskaber tilbyder stadigt billigere og hurtigere bredbånd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også