Carat: Radiobud bør max. være 25 millioner

MediaWatch

Den landsdækkende radiokanal er nul kr. værd, hvis man anlægger en stringent økonomisk synsvinkel, men regnestykket rummer flere aspekter. På onsdag er der frist for tilmelding til auktionen af den ledige landsdækkende radiostation. Den gennemføres den 23. august. MediaWatch har bedt Malene Birkebæk Hübertz, der er Media Research Director hos Carat, om at regne på projektet. "Jeg tror, vi ser bydere, der allerede er veletablerede på det danske marked, og deres bud kan blive relativ høje," spår Malene Birkebæk. De kommende bydere vil i deres regneark inddrage besparelser på at udnytte en eksisterende organisation, der både kan levere indhold til radioen og ydelser fra en række stabsfunktioner, f.eks. administration, analyse og PR/marketing. Malene Birkebæk fremhæver også, at hvis byder er udstyret med egne stærke medier, vil det nedbringe omkostninger til markedsføring. Carat peger på mulighederne for at sælge tværmedielle løsninger til kunderne, hvor radioreklame bundles med andre markedsføringskanaler. "Endelig kan byder med fordel opfatte sin investering som indgangen til at bygge et audio-brand på FM, der kan spredes på DAB, internet og mobilen," siger hun. Det sidste punkt betyder, ifølge Carat, meget for et eventuelt bud, fordi det kan være med til at reducere omkostningerne og potentielt øge indtægterne. "Men det ændrer ikke ved, at shareholders gerne vil se en forrentning af deres investering, og derfor bør budene på radioen holdes på et ret beskedent niveau. Jeg tror på max. 25. mio. pr. år, og det er under forudsætning af, at man kan opnår en høj share, at radiomarkedet vil vokse hele koncessionsperioden, og at man kan udnytte radiostationen til mere end blot FM radio," siger Malene Birkebæk. Carats beskedne forventninger til radiomarkedet skyldes, at man har gransket regnskaberne. I 2005 tabte Talpa Radio knap 45 millioner, SBS Radio 40 millioner og Sky Radio satte ca. 9 millioner til pr. måned, indtil den lukkede. Sidstnævnte baseret på regnskabet for 2004/2005. Det vil sige et samlet markedsunderskud på omkring 180 millioner kroner for de største aktører i et marked, der omsatte for 280 millioner, og som rent faktisk er steget 69 millioner siden 2004. Læs mere under Feature/baggrund

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også