Det Berlingske Officin står overfor sund proces

MediaWatch

Det Berlingske Officin kan spare store ressourcer ved at prioritere sin journalistiske produktion anderledes, foreslår medieanalytiker. Det er Det Berlingske Officins store chance, at det har fået en ny ejer. Aviskoncernen er et mediehus med rundt regnet 250 år på bagen, der med ny ejer tilføres viljen til at optimere driften, hvor det er nødvendigt. Den nye situation er den perfekte anledning for Berlingske til at rive alle gamle traditionelle strukturer og tankesæt op ved rode, vurderer en brancheanalytiker, der besidder et særligt indblik i mediemarkedet. Ulrik Falkner Thagesen er netop tiltrådt som adm. direktør på Mediacom, og har i de sidste tre år været partner i konsulentvirksomheden Mediaid, der rådgiver danske og internationale medievirksomheder om forretningsudvikling. Ifølge ham står Berlingske Tidende midt i samme proces, som konkurrenten JP/Politiken tilsyneladende har haft lidt lettere ved at gøre op med. Man skal rense ud i de uhensigtsmæssige strukturer. De strukturer, som nye medier som Nyhedsavisen og MetroXpress, er født helt uden. Ulrik Thagesen forudser derfor, at der vil ske omvæltninger indenfor den journalistiske produktion og muligvis også salget. "De nye ejere vil forsætte processen, der er sat i gang, for at dyrke en lang række uudnyttede synergimuligheder i det store bladofficin. Der kommer fokus på at få systematiseret brugen af ressourcer på tværs medierne," siger Ulrik Thagesen til MediaWatch. Som eksempler nævner han BTs dygtige sportsjournalister. "Hvorfor leverer de ikke deres gode sportsreportager til de andre medier i officinet, og hvorfor udnyttes Berlingskes glimrende erhvervsstof ikke på tværs af medierne. Man kunne sikkert også producere mere fælles udenrigsstof," foreslår Ulrik Thagesen. Når det gælder salget, står Berlingske med den samme store udfordring, som alle andre: At tiltrække og fastholde de kvalificerede sælgere. Dernæst står officinet overfor en regulær aviskrig, hvor annoncepriserne kommer under voldsomt pres. Ulrik Thagesen tror, at de nye ejere vil overveje en mere hensigtsmæssig struktur for salget. "Jeg tror, at ledelsen i det mindste vil overveje, om ikke salgsindsatsen kan optimeres væsentligt, f.eks. ved at lade én sælger repræsentere hele officinet overfor visse store key accounts," siger Ulrik Thagesen. Han tror også, at processen bliver sund for hele officinet, men at der nok er visse medarbejdere, der i en periode vil opleve tiden som svær. Det er ikke lykkedes for MediaWatch at indhente en kommentar fra Det Berlingske Officins ledelse før deadline, men der følges op på temaet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også