Gratisaviser bør vække mest uro i mediesamfundet

MediaWatch

Den største bombe på det dynamiske danske mediemarked er de kommende to husstandsomdelte gratisaviser, mener analytiker. Det er dommen fra en brancheanalytiker, der besidder et særligt overblik over mediemarkedet. Ulrik Falkner Thagesen tiltræder som adm. direktør på Mediacom den 1. august. Han har en fortid som adm. direktør for Universal McCann i Wien, og i de sidste tre år som stifter og partner i konsulentvirksomheden Mediaid, der rådgiver danske og internationale medievirksomheder om forretningsudvikling. Hans pointe er ikke, at den kommende lancering af DTT sendenettet, salg af Det Berlingske Officin, kraftig internetvækst, stort udbud af DAB-kanaler, radioauktion og mere ikke er væsentlige begivenheder, men dem vidste markedet var på vej. "Aviserne er en bombe, og på den måde bliver 2006 et skelsættende år. De rusker op i dele af mediesamfundet, som var temmelig stagnerende, og ryster nogle meget modnede publicistorganisationer," siger han til MediaWatch. Ulrik Thagesen hæfter sig også ved, at alle annoncekroner kommer i spil, når avismarkedet tilføres et så stort nyt udbud af annonceplads, på et marked hvor efterspørgslen på dagbladsannoncer ikke er større, end tilfældet er. Dagbladene har siden 2003 mistet ca. 3/4 mia. kroner i omsætning, skønner Thagesen, og har ikke haft stor succes med at overbevise annoncørerne om, at dagbladsannoncer er blevet et stærkere medie. "Det er en alvorlig situation, når avismarkedet næsten mangler mindst en halv mia. kroner alene annoncekoner til at finansiere de to nye aviser. Og det er bare for, at markedet balancerer." Alle medier kan således blive påvirket af de to aviser, spår han. Tv er næppe direkte truet på annonceindtægter, men når alle marginale reklameinvesteringer er i spil, kan tv og alle andre medier risikere at miste indtægter. "Mange årsaftaler kommer op til overvejelse på grund af de nye aviser, hvis vi altså forudsætter, at de begge bliver en succes med indhold og distribution," siger Ulrik Thagesen. Han er personligt ret sikker på, at læserne tager godt imod aviserne, men der vil gå lang tid, før aviserne har både stabiliserede periodetal og frekvenstal til at dokumentere deres succes med. "De skal nu nok få solgt annoncerne, eventuelt med egne analyser, men de kommer langt ind 2007 uden de officielle og stabile tal," vurderer Ulrik Thagesen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også