Stiftstidende-chef tror ikke på gratisaviser
Dommedagsprofetierne over betalingsaviserne er noget vås, siger chef for Århus Stiftstidende, Per Westergård. I et interview med Jyllands-Posten torsdag giver Per Westergård de kommende husstandsomdelte gratisaviser et til to år på det danske avismarked. Han mener, at distributionen er for dyr og at læsertallene ikke bliver høje nok til at tilfredsstille annoncørerne. Per Westergård afviser samtidig, at det århusianske bladhus er lukningstruet. På trods af et samlet underskud på 340 millioner kroner i de sidste fem år, et konstant fald i oplag og den skrappe aviskrig i Århus mellem Stiftstidende, Jyllands-Posten, trafikaviserne og snart husstandsomdelte gratisaviser, tror han på den regionale betalingsavis. I strategiplanen for 2007 regner Århus Stiftstidende med, at oplaget på p.t. godt 50.000 falder med under én procent. Men det var før, de nye gratisaviser blev annonceret, så faldet kan blive større, tilføjer Westergård. På trods af en formentlig aggressiv offensiv på annoncemarkedet fra de nye aviser, har Westergård tiltro til, at den kommende relancering af Århus Stiftstidende med mere baggrund, perspektiv samt nye sektioner i tabloid får opbakning hos annoncørerne.