Ekspert: Lokalt tv-sendenet kan bruges strategisk

MediaWatch

Udbuddet af den lokale tv-frekvenspakke synes helt ubrugelig for medieaktørerne, med mindre man vil positionere sig til DTT via udbuddet. Det samlede frekvenssæt af lokale tv-sendere, som Kanal 4 benytter i dag, er sat i udbud og tildeles på en skønhedskonkurrence den 2. oktober. "Frekvenspakken af lokale sendere har ingen forretningsmæssig værdi i det nuværende scenario," mener den tidligere direktør for TV Danmark, Jesper Sehested Lund. Han var primus motor i at opbygge netværket på senderne fra 1997. Baggrunden for den negative vurdering er, at aktørerne kun vinder brugen af sendenettet fra januar 2007 til oktober 2009, hvor analogt tv helt afskaffes. Og den afgørende sender – kanal 60 i Storkøbenhavn - frigives først i 2008. "Det ligner politisk signalgivning med en skønhedskonkurrence. Der er i hvert fald ingen markedsværdi i sendenettet, og jeg har svært ved at se, hvem der skal melde sig som interesseret," siger Jesper Sehested Lund til MediaWatch. Ved nærmere eftertanke tror Jesper Sehested Lund, at DR eller TV 2 regionerne måske kunne være interesserede, og han vil heller ikke helt afskrive tanken om, at et kommercielt selskab søger tilladelsen med henblik på at opbygge et tv-brand på de analoge sendere og gøre sig attraktiv før tildeling af sendepladser i DTT. Men præcis hvem der skulle lancere sådan et projekt, ved han ikke. Jesper Sehested Lund tror ikke, at det vil skade SBS TV, at man 1. januar mister den analoge distribution på lokale sendere. Der vil i skønhedskonkurrencen blandet andet blive lagt vægt på, at man skal levere lokalproduceret stof på dansk. Udbuddet omfatter ikke frekvensen Kanal 23 i København, de lokale "vinduer" i tidsrummet kl. 09.00-12.00 og den ledige sendetid på de lokale tv-frekvenser, som DR midlertidigt råder over til DR2. Udbudsmaterialet ligger på mediesekretariatets hjemmeside www.mediesekretaritet.dk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også