MTG: Udfordring at sælge sporten online

MediaWatch

MTG opruster online med sport, men hvordan rettighederne skal paketteres og sælges, så de fungerer i et andet medie, er et åbent spørgsmål. MTG A/S intensiverer sin indsats på New Media forretningsområdet ved at etablere en selvstændig forretningsenhed, MTG New Media Danmark. Det nye selskabs opgave bliver at udnytte koncernens eksklusive rettigheder på bl.a. sportsområdet i forhold til Internet, mobiltelefoner og digital-tv tjenester. MTG A/S har udnævnt Jette Jørgensen til adm. direktør for det nye selskab. Hun har siden 2003 været ansat i Viasat A/S som vice-administrerende direktør, og leder MTG’s øgede online engagement. Lige nu melder der sig flere spørgsmål end svar om MTG’s kommende sports-tv site. "Man kan næsten forstille sig alt. Alle muligheder står åbne, hvis vi mener, det vil fungere for os. Nu skal vi bruge sommeren til at finde ud af, hvilken struktur det skal have, og hvordan vi bedst muligt præsenterer vore sportsrettigheder online, til brugere og annoncører," siger Jette Jørgensen til MediaWatch. Det er ikke forbigået hendes opmærksom på, at sites som MySpace, YouTube, DailyMotion, VidiLife, m.fl. rummer inspiration til, hvorledes tv-selskaber kan fungere online. Det står klart, at sitet skal baseres på sport, og de sportsgrene som MTG nu leverer på tv og på onside.dk. Om brandet ligefrem bliver "onside" er ikke afgjort. Sitet vil formentlig udbyde både live kampe og sportsklip i redigeret form, men omfanget af særlige online versioneringer er uklart. Der er dog ingen tvivl om, at sitet vil søge at trække annoncekroner fra det hastigt voksende online-annoncemarked, men abonnement udelukkes heller ikke. "Det kan være, at der skal opkræve abonnement for enkelte klip, eller tilbydes uge og måned abonnement for særligt indhold," siger hun. MTG New Media Danmark får ansvaret for alle MTG’s online aktiviteter og for udviklingen af nye platforme. De inkluderer bl.a. mobil, podcast, IPTV og digital-tv tjenester. Selskabets opgave bliver at udnytte MTG’s rettigheder bedst muligt. MTG New Media Danmark skal desuden opbygge en salgsorganisation. SBS’ planlagte online-kanal introduceres senere på året og bliver baseret på hele SBS TV’s programlager. Den skal i første omgang finansieres alene med abonnementsindtægter. "De fleste programmer, man kender fra vore broadcast-kanaler – inkl. Voice TV - bliver til rådighed, når seerne har lyst til at se dem. Der ligger jo også et potentiale i de husstande, der ikke kan modtage os i dag, men som f.eks. gerne vil se Royal League. På Net TV vil de kunne udvælge præcist det, de har lyst til," påpeger SBS’ direktør, Henrik Ravn. Henrik Ravn forventer ikke en guldgruppe i Net TV, men han har noteret sig, at TV 2 Sputnik rent faktisk har tiltrukket abonnenter. "Det er en langtidsinvestering, men erfaringerne fra projektet vil straks være værdifulde for os."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også