Strøm og Reinicke udvikler radiokoncepter

MediaWatch

En konceptuel task force støber ideer til, hvordan en landsdækkende radiostation under TV 2-brandet kan vinde shares fra DR-radio. TV 2 møder op til radioauktionen den 23. august med tro på, at man kommer hjem med en radiostation. Derfor er en task force i gang med at vurdere mulighederne. Den består bl.a. af direktørerne fra TV 2 Network, Keld Reinicke og Palle Strøm samt musikeksperten Eik Frederiksen, der har erfaring fra P3, Sky Radio og Sony. Trods en ganske nydelig track record er Keld Reinicke forsigtig med at sætte for høje forventninger. "TV 2 har stor erfaring med, hvad der appellerer til danskerne, og pæn stor succes med at ramme rigtigt, men radio er ikke tv," siger Keld Reinicke til MediaWatch. Samtidig hæfter han sig ved, at musikken står for 70 procent af beslutningsgrundlaget, når folk vælger radiostation, ifølge TV 2s egne data. "Musik er der masser af, og Robbie Williams lyder altid af selv sig, ligegyldig hvem der spiller ham. Så opgaven er at skabe noget mellem musiknumrene, der fænger hos den brede befolkning." Han understreger dermed, at TV 2 ikke lancerer et Zulu FM. Keld Reinicke er godt klar over, at DR er en svær modstander, når TV 2 kun - muligvis - stiller med én kanal. "Vi arbejder med en forholdsvis beskeden (national) share på 7 procent," siger han, hvilket svarer til en kommerciel share på 26 procent. Tanken om, at TV 2 bør have flere radiostationer med forskellige formater er ikke fjern. Reinicke mener således, at TV 2 realistisk set skal drive flere radiokanaler – eller audio outputs - med forskellige formater, for at gøre sig håb om at gøre et væsentlig indhug på DRs 70 procent share, der er bygget af hele fire forskellige formater. Det står også klart, at TV 2s tanker om at erhverve radiostationen ikke så meget er et ønske om at tjene penge på radio, men mere et ønske om at gøre medieselskabet komplet og udnytte synergien med den kommende TV 2 Nyhedskanalen og skabe en markedsføringsplatform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også