Især radio er populært som podcast

MediaWatch

Danmarks Radio mærker stigende forbrug af Podcasting af både tv- og radioprogrammer. Sidste år i juli hentede danskerne knap 100.000 lydfiler ned fra dr.dk/podcast, og det tal er vokset til cirka 430.000 radioprogrammer i maj i år. Det er et år siden, at DR lancerede podcasting, hvor man i første omgang kunne hente radioprogrammer ned til sin mp3-afspiller eller computer. I februar i år blev det også muligt at hente flere af tv-programmerne fra DR1 og DR2 - især magasinudsendelserne - ned til en bærbar videoafspiller. De fem mest hentede radioprogrammer er i nævnte rækkefølge 'Orientering' fra P1, 'Mads & Monopolet' fra P3, 'Harddisken' fra P1, 'Verdens bedste formiddag' fra P3 og 'Orientering Aften' fra P1. P3-programmerne er sammenklippede versioner uden musik. DRs radiodirektør Leif Lønsmann ser podcasting som første skridt i retning af et langt mere individualiseret medieforbrug. Han lover lytterne flere programmer til lommen i de kommende år. Når det gælder videopodcast, er der i andet kvartal af 2006 typisk blevet downloadet cirka 13.000 filer om ugen. Det er typisk 'Kontant', 'Deadline 2. sektion', 'Penge' og 'Hammerslag', der er de mest populære programmer at hente ned. Der er i dag væsentligt færre, der har en bærbar videoafspiller end en mp3-afspiller, men DR forventer, at udbredelsen vil stige i den kommende tid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien