FDIM: Mere nøjagtige internetmålinger på vej

MediaWatch

Foreningen af Danske InternetMedier, FDIM, har sat gang i tilbudsprocessen, der skal sikre et nyt målesystem og bedre trafiktal. Syv potentielle systemleverandører er netop udvalgt til at at give tilbud. "Det nuværende system har fungeret godt i mange år, og fungerer stadig. Men med nettets store udvikling er det nødvendigt at sikre, at målesystemet passer til de krav vi og markedet stiller. Derfor har vi gennemgået det nuværende system og beskrevet, hvad det fremtidige system skal kunne," siger Christian Peytz, formand for FDIM. Som en del af processen har FDIM set på trafikmålingssystemer i det meste af verden, for på den måde at finde frem til, hvad det optimale system skal kunne. Blandt andet ønsker FDIM at udvide den nuværende trafikmåling så den ikke længere kun tæller, hvor mange besøg der aflægges på hjemmesiderne, men også kan give en karakteristik af de besøgende. F.eks. skal det nye system indeholde oplysninger om, hvorvidt de besøgende er mænd eller kvinder, unge eller gamle - om bor de i provinsen eller i København. Målet med det nye system er, at give et mere overskueligt billede af danskernes netforbrug. "De seneste år er trafikken på nettet eksploderet, og derfor er der god grund til, at kunne udspecificere målingerne mere, end vi kan i dag. Samtidig vil vi i det nye system kunne vise tal, der er renset for nogle af de unøjagtigheder det nuværende system har," siger Christian Peytz. FDIM opgør trafiktal på både uge- og månedsbasis. En af de unøjagtigheder, der er tale om, er antallet af unikke besøgende, der ofte forvekslet med antal personer, der har besøgt et website. I dag gør FDIM opmærksom på forskellen mellem de to begreber i forbindelse med målingerne, men det kommende system vil oplyse persontallet direkte. De syv prækvalificerede virksomheder skal nu levere detaljerede beskrivelser af, hvad de kan levere, og derefter skal FDIM i gang med konkrete forhandlinger med de relevante. De syv prækvalificerede er: comScore Europe Gemius Instadia Netminers Nielsen Netratings TNS Gallup WebSideStory, Inc

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også