Kloge beslutninger hjalp dagbladene i 2005

MediaWatch

Dagbladenes produktudvikling overfor annoncemarkedet og et folketingsvalg gav gevinst i 2005. Dagbladene har øget deres omsætning med 10 procent i 2005, og kategorien har oven i købet øget sin markedsandel fra 26 procent til 27 procent, ifølge den nye Reklameforbrugsundersøgelse. Dagbladenes vækst på 10 procent fra 2004 til 2005 skyldes i nogen udstrækning, at valget i februar 2005 tiltrak mange ekstra annoncer, vurderer Torsten Lehrmann, Print Director hos Mediaedge:cia JP/Politikens koncerndirektør, Lars Munch, vurderer overfor MediaWatch, at den øgede konkurrence på mediemarkedet har resulteret i produktudvikling af tilbudene til annoncørerne. Salgsafdelingerne er i langt højere grad i stand til at give den rådgivning og vejledning, som efterspørges i markedet. "Samtidig ser vi, at visse annoncører vender tilbage til aviserne efter i nogle år at have testet andre medier. Avislæsere er og bliver en meget stærk målgruppe for annoncører," siger Lars Munch. Lars Munch anerkender dog, at der også er konjunktur i opsvinget. Aviser er mere konjunkturfølsomme, end for eksempel tv. Når markedet går ned, taber aviserne mest og omvendt, når det går op. Berlingske Tidende er også godt tilfredse. Man konkluderer, at dagbladene i 2005 har vist, at spådommen om at internettet ville sætte sig på hele annoncemarkedet ikke holder. "På Berlingske Tidende har vi f.eks. generobret positionen som Østdanmarks jobmarkedsplads, simpelthen fordi man via en kombination af netannoncering og indrykning i Berlingske tiltrækker de mest kvalificerede kandidater," siger direktør Peter Lindegaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også