To mediegrupper både tjener mere og vinder terræn
Dagblade og internettet er de eneste to mediegrupper, som udover vækst, også vinder markedsandele i kampen om annoncemarkedets gunst. Det viser nyeste data fra Dansk Oplagskontrol. Dansk Oplagskontrol har netop offentliggjort de nyeste tal for reklameforbruget i 2005. De rene data, der er renset for rabatter m.m., viser en branche, hvor alle mediekategorier er i sund vækst. Dagbladene tiltrak 27 procent af annonceindtægterne i 2005, hvilket er en stigning fra 26 procent i 2004. Internettet markerede sig ikke overraskende, og hæver sin andel fra seks til syv procent. Det er en fordobling siden 2001. Radio kan glæde sig over en ganske flot omsætningsvækst på 32,7 procent, men det udløser ikke en højere andel af markedet. Den forbliver på beskedne to procent. Tv ligger stabilt på 19 procent, og lokale/regionalaviser fastholder 20 procent. Eneste taber er kategorien Årlige publikationer, der falder fra 11 til otte procent.