Bedre kortlægning af internetmediet

MediaWatch

Internettet er en ekspansiv mediekategori og skal snarest inddrages i Mediesekretariatets nye statistiske kortlægning af de danske medier. Det nye online værktøj fra Mediesekretariatet, MedieStatistikBanken på www.mediedanmark.dk gik i luften mandag og tegner nu et godt billede af de faktiske forhold på det elektroniske mediemarked. Til glæde for aktørerne, pressen, embedsmænd og andre interesserede. Det nye mediestatiske værktøj afdækker broadcast medierne og deres produktion, men tidens vækstraket – internettet – mangler. "Det ville have givet et mere komplet billede af mediemarkedet, hvis internettet havde været med fra start. Når vi kan inddrage forbrug og omsætningen på nettet i mediestatistikken, vil der tegne sig et mere retvisende billede af det ekspansive elektroniske mediemarked, hvor nettet er godt på vej til at indtage en betydende position," siger direktør Jon Lund, Foreningen af Danske Internetmedier, til MediaWatch. Jon Lund oplyser, at det første møde om at få internettet inddraget afholdes allerede på torsdag, men at FDIM har fulgt projektet i længere tid. Specialkonsulent Julie Haagen i Mediesekretariatet, der er projektleder på MedieStatistikBanken, forventer, at internettet som mediekategori vil være at finde på sitet i løbet af efteråret. Derefter arbejdes der på distributionssiden af den elektroniske mediebranche og så de trykte medier. Mediedanmark.dk er højt prioriteret fra politisk hold og en del af medieforliget, idet der er afsat 700.000, kr. årligt til drift og vedligeholdelse af sitet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også