Lettere at afprøve ny teknologi og indhold

MediaWatch

Kulturminister Brian Mikkelsen har gjort det muligt at ansøge om en tilladelse til forsøg på radio- og tv-området. Tilladelsen kan udstedes til alle under nogle nærmere angivne betingelser, uanset om ansøgeren i forvejen driver radio- eller tv-virksomhed. De nye regler betyder blandt andet, at man kan søge om tilladelse, hvis man vil foretage en kommerciel afprøvning af en ny idé. Tekniske uddannelsesinstitutioner vil også kunne benytte digitale sendemuligheder i undervisningen. De nye regler er et brud med den hidtil gældende praksis for, at alle tilladelser på radio- og tv-området udstedes med den hensigt, at en tilladelsesindehaver skal drive traditionel udsendelsesvirksomhed. Mediesekretariatet vurderer overfor MediaWatch, at den professionelle og kommercielle del af mediebranchen godt kan få glæde af det nye tilbud. Det afhænger dog af, om man finder det interessant at kunne markedsafprøve nye services eller ideer på både analoge og digitale frekvenser - uden at betale noget – udover en afgift til IT og Telestyrelsen. Kulturminister Brian Mikkelsen har følgende kommentar: "Jeg er meget spændt på at se, hvad der kommer ud af de nye regler – det er jo første gang i Danmark, at der gives en så bred adgang for alle til at lave forsøg med både digital radio og tv og de analoge sendemuligheder. Jeg er særligt glad for, at der med de nye regler er opnået endnu mere liberalisering på radio- og tv-området, og jeg håber, at bl.a. radio-/tv- og elektronikbranchen vil komme på banen og udnytte, at de nu kan f.eks. teste nye teknologiske muligheder." Det er Radio- og tv-nævnet der tager stilling til en konkret ansøgning, mens IT- og Telestyrelsen undersøger de frekvensmæssige muligheder for at gennemføre den ansøgte forsøgsvirksomhed. Ved behandlingen af ansøgninger vil Radio- og tv-nævnet lægge vægt på, om forsøgsvirksomheden sigter mod at indhøste viden, der indebærer: En teknologisk udvikling, en programmæssig nyskabelse, eller en videreudvikling af de kommercielle muligheder for teknologien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også