Ingen køreplan for digitalt tv

MediaWatch

Digitalt tv på standby. Politikerne kastede håndklædet ved et af de vigtigste spørgsmål for mediebranchen – udvikling af digitalt tv. Der kom ikke en grydeklar løsning for udviklingen af de betydelige digitale senderessourcer og forretningsmuligheder, som mediebranchen kunne begynde at arbejde ud fra. Politikerne meldte pas på jordbaseret digitalt tv – DTT – i det nye forlig. Det bliver i stedet et embedsmandsudvalg, der i dialog med branchen, skal samle ekspertise omkring sig og fremstille flere modeller for udviklingen af DTT sendenettet. Udgangspunktet er fortsat regeringens medieudspil. Nyt er, at DR får én kanalplads ekstra til en historie-børnekanal; at der skal være en kanal med regionale udsendelser fra de regionale TV 2-virksomheder og ikke-kommercielt lokal-tv - samt oprettelsen af en hel kanal med lokale/regionale nyhedsudsendelser som et alternativ til de regionale TV 2-udsendelser Når embedsmandsudvalget har afleveret sine forslag, vil kulturministeren i samarbejde med partierne bag aftalen fastsætte de endelige vilkår for udbuddet, som forestås af Radio- og tv-nævnet. Det jordbaserede digitale sendenet var en al for kompliceret opgave for politkerne til, at de kunne levere en færdig brugbar model, lyder fortolkningen fra Per Jauert, lektor på Århus Universitet. "DTT er sat på standby. Det er et meget kompliceret område, for det er svært at udregne den optimale model og de kommercielle muligheder," siger han til MediaWatch. Politikerne kunne næppe heller blive enige om en DTT model, hvor hovedparten af kanalerne skal udbydes på kommercielle betingelser, når partier helt ud til SF skulle med. "Feltet er nu åbent for DTT, men der skal nogle konkrete ting på bordet, og der skal inddrages noget mere fagekspertise, end det politikerne har med sig," tror Per Jauert. I regeringens medieudspil omkring DTT var det tanken, at gatekeeper-funktionen skulle udbydes til et privat konsortium ved en skønhedskonkurrence. Public service kanalerne skulle samles, idet DR 1, DR2 og TV 2 får deres eget mux, som de driver selvstændigt i eget selskab. De kommercielle aktører kan benytte over 20 andre kanaler i yderligere syv mux’er. TV 2 kan på kommercielle betingelser få plads til søsterkanalerne i disse mux’er.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også