DR overvejer total relancering af TV Avisen

MediaWatch

DRs ledelse har siden november 2005 arbejdet på at lancere en skarpere nyhedsudsendelse kl 18.30 og en gentænkning af alle tv-nyheder. "Det er ikke sikkert, TV Avisen hedder TV Avisen om et år," afslører DRs generaldirektør Kenneth Plummer over for magasinet FOKUS. Det oplyses, at udflytningen til DR Byen er anledningen til de kommende forandringer, men på få år har TV Avisen 18.30 mistet 150.000 seere. En del til TV 2s 'Go’ aften Danmark', der ligger i samme timeslot. Ifølge FOKUS overvejer ledelsen at give samtlige nyhedsudsendelser på både tv og radio ét fælles navn, nemlig DR Nyheder. En anden idé er hele to nyhedsudsendelser mellem klokken 18.00 og 20.00, og en tredje plan går på at gøre hele søndag aften til én stor nyhedsaften på DR1. Sammen med branding-ekspert Mark Hammerich arbejdes der med et nyt værdigrundlag, der kaldes SKARP. Det signalerer, at DRs nyheder skal være kontante og skarpslebne. DR ledelsen nye planer vækker ikke kun glæde blandt medarbejderne. "Man kan ikke narre nye seere til med nyt navn og ny grafik," siger TV Avisen-journalist Jørgen Laurvig, der er tillidsmand for tv-journalisterne. Ole Sippel, DR-korrespondent og tidligere chef for TV Avisen, siger: "Jeg mener, at det er en meget, meget dårlig ide. Samlet har DR mistet seere – så det er i højere grad chefredaktionen, der er et problem, end det er TV Avisens redaktion." Seerne er ikke gode nok venner med TV Avisen, mener Kenneth Plummer, der over for FOKUS bekræfter, at der er forandringer på vej for TV Avisen. "Normalt er seertal ikke vores ultimative succeskriterium, men det gør da dybt indtryk, når seertallene falder," siger Plummer. "Vi er i gang med noget hjemmearbejde, der går ud på, at TV Avisen skal blive bedre, end den er i dag. Vi kigger på, hvad de gør i andre lande, og hvad de gør hos TV 2. I det hele taget på, hvordan seerne opfører sig i deres jagt på nyhedsformidling." Styregruppen for projektet i DR udgøres af nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen, programchef Lars Grarup og Plummer selv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også