Forsker: Nyhedsavisen kunne være bremset

MediaWatch

Om få måneder presser hele to husstandsomdelte gratisaviser sig ind af brevsprækken og ind på mediemarkedet. Medieprofessor Jørgen Poulsen, RUC, er ikke så overrasket som mange andre. "Det er en meget dramatisk begivenhed, der er godt for printmediet og for pluralismen. Hvad der kommer ud af det, er straks sværere at forudsige, for begge skal være klar til at tabe penge i lige som mange år som Metroxpress," siger han til MediaWatch. Jørgen Poulsen forventer at det tager de to aviser nogenlunde den samme årrække på 3-4 år som Metroxpress, før annoncørerne tager mediet til sig, og der kan tjenes penge på produktet. Og det bliver et dyrt produkt at producere og distribuere, forventer han. Han finder at øget mangfoldighed er fint – ikke mindst med Nyhedsavisen - der opretter egen ny redaktion, men han frygter at grundigheden og det dybdegående svigtes, fordi tendensen er, at de samme journalister skal arbejde mere til flere medier. Jørgen Poulsen mener, det har ligget i kortene længe, at nyheder skal være gratis, men han opfatter dog den dramatiske udvikling som en klar forstærkning af printmedierne i forhold til de elektroniske medier. Han undrer sig dog over, at det danske marked igen reagerer langsomt. "Ligesom med Metroxpress ventede markedet for længe. Hvis JP/Politiken var gået i gang for et år siden, var islændingene næppe komme til landet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også