Pragmatisk TV 2 ledelse indleder nyt kapitel

MediaWatch

TV 2s alliance med Viasat om Nyhedskanalen signalerer, at TV 2s ledelse nu er klar til alle slags alliancer, hvis de giver økonomisk mening. Det er en mental barriere, der er overskredet med TV 2 og Viasats samarbejde på samme platform, og at TV 2 benytter Viasats sportsrettigheder. Det er økonomidirektør Anders Kronborg, TV 2, enig med MediaWatch i. Ingen vil dog kæde den nye linie sammen med, at den nye direktør, Per Mikael Jensen, med særdeles gode relationer til MTG tiltrådte den 1. maj. Nyhedskanalen som projekt har eksisteret længe, men ifølge Viasat er aftalen med dem først kommet på bordet indenfor de senere uger. TV 2 har i en lang årrække ikke ville have sine kanaler med på Viasats platform, og TV 2 ikke været flittige til at vise SAS-liga klip med den påkrævede kreditering af TV3+. Nu skal weekendfladen på TV 2s Nyhedskanalen bygges på de fodboldrettigheder, som Viasat har, og Nyhedskanalen vil styrke Viasats abonnementsalg. Anders Kronborg vil nu ikke overvurdere betydningen, for der er ikke tale om en barteraftale, men en regulær handel om den primært brugerfinansierede tv-kanal. "Opgaven blev lagt ud i licitation til Canal Digital og Viasat, og Viasat bød højest på at få mulighed for at få Nyhedskanalen på deres platform. Nyhedskanalen tilføres dermed et trecifret millionbeløb årligt fra sin distribution hos Viasat og TDC kabel," siger Kronborg, og oplyser at brugen af Viasats fodboldrettigheder blot kommer på toppen af den handel. Alliancen om et prestigeprojekt signalerer under alle omstændigheder til mediemarkedet, at TV 2-ledelsen ikke agere ud fra politik og følelser, men tænker mere pragmatisk. Ingen kommentar, siger Anders Kronborg, men han tilføjer dog: "Denne aftale er indgået ud fra rene økonomiske hensyn, og den betyder ikke, at der nødvendigvis er flere på vej med Viasat eller andre, med mindre en aftale giver mening set i et regneark," lyder det. Kronborg har ingen ideer om andre alliancepartnere, men buddet på den landsdækkende radiokanal skal TV 2 nok klare selv. Vicekoncernchef Kim Poder fra Viasat vil hellere kalde det et mediepartner samarbejde, hvor TV 2 får abonnementsindtægterne fra Viasat og sportsrettigheder, mens Viasat til gengæld kan tilføje en attraktiv tv-kanal, som Canal Digital ikke har, til sin platform. Viasat og TV 2 har indgået aftalen frem til 31. december 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også