TV 2: Ingen breaks er ok

MediaWatch

Regeringen prioriterer et bredt forlig højere end TV 2s nye konkurrenceforhold i DTT sendenettet, men det bekymrer ikke længere TV 2. Regeringen skæver til forligsmulighederne og er upåvirket af det seneste års forsigtige signalgivning fra TV 2 om skærpede konkurrenceforhold i DTT nettet. TV 2 har længe været bekymret for tab af mange sharepoint til moderkanalen - og dermed indtægter - når og hvis DTT sendenettet bliver en succesrig distributionsform. TV 2s bestyrelsesformand Niels Boserup bad før regeringens udspil om, at hvis TV3 m.fl. har reklamebreaks i DTT nettet, skal TV 2 også have muligheden. TV 2 vil ikke nødvendigvis benytte den mulighed fuldt ud, da kanalen bl.a. foretrækker at vise film uden afbrydelser. Det påpegede Boserup og sagde, at TV 2 kunne få breaks som en valgmulighed visse steder i programfladen. Men medieudspillet fra V og K holder sig til gældende EU og dansk lov. Den siger at tv-kanaler, der er etableret i Danmark, skal overholde de danske reklameregler, mens andre kanaler, som TV3, skal overholde reklamereglerne i deres respektive hjemlande. Det betyder, at regeringen ønsker at sendeforholdene i DTT nettet bliver samme situation, som man kender i dag i f.eks. TDC Kabel TV, hvor TV 2 og TV3, Kanal 5 mfl. sender side om side. I dag indikerer økonomidirektør Anders Kronborg så, at forholdene for moderkanalen i det digitale sendenet ikke er det afgørende. Han oplyser til MediaWatch, at TV 2s primære fokus er at få mulighed for at lancere som mange kanaler som muligt i DTT. "Vi er derfor glade for, at TV 2 i regeringens mediepolitiske udspil ikke på forhånd er afskåret for at få plads i de formentlig 7 mux'er, som bliver forbeholdt kommercielle kanaler - som tanken var, da DTT blev behandlet for 4-6 år siden. Beslutningsprocessen omkring gatekeeper-rollen er derfor meget central for TV 2."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også