Hollændere skal foretage replanlægning af FM

MediaWatch

Broadcast Partners fra Holland har vundet udbudet om gennemførelsen af en prøvereplanlægning af det danske FM-bånd, der er færdig inden jul. Regeringen og de mediepolitiske ordførere bag den mediepolitiske aftale for 2002-2006 indgik en tillægsaftale om replanlægningen af FM-båndet i Danmark. Formålet med replanlægningen er at give lytterne flest muligt kanaler at vælge mellem, og dermed flere valgmuligheder og konkurrence på radioområdet. Målet for replanlægningen er først og fremmest at etablere flere landsdækkende eller næsten landsdækkende sendemuligheder. Replanlægningen skal udføres med anvendelse af såkaldte hollandske principper tilpasset danske forhold. Kulturminister Brian Mikkelsen siger: "Jeg glæder mig meget til om ½ år at se hvilke resultater Broadcast Partners har fundet frem til. Jeg har tiltro til, at Broadcast Partners med deres erfaring på området kan skabe et virkeligt godt grundlag for den politiske stillingtagen til den fremtidige anvendelse af FM-båndet i Danmark." Prøveplanen forventes færdig inden udgangen af 2006. Når den foreligger, tages der politisk stilling til om den nye plan skal nabolandskoordineres og implementeres.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også