Kvinder ønsker tv om deres komplekse liv

MediaWatch

Tv-selskaberne satser på kvindekanaler, og det giver mening kommercielt, og fordi moderne kvinder har stort behov for at spejle deres liv. Medieforskeren Hanne Bruun fra Århus Universitet tvivler som udgangspunkt på, at SBS’ nye rendyrkede kvindekanal, Kanal 4, vil have let ved at slå igennem. "Det er meget vanskeligt at lave en kanal, der retter sig specifikt mod kvinder, fordi de helst skal fanges i familiens skød. Når kvinderne vælger programmer, går de efter noget, som kan samle familien. Samtidig skal indholdet have et vist niveau, så det ikke er alt for pinligt at bruge tid på," siger Hanne Bruun til Berlingske Tidende. Hun kan dog godt se det fornuftige i at gå efter kvindesegmentet. Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø ser en større samfundsmæssig tendens, som kan udnyttes af tv-selskaberne, hvis de spiller deres kort rigtigt. Hun arbejder med fremtidsbaseret idéudvikling i firmaet Future Navigator. "En tv-kanal til kvinder er en god ide, fordi der er forskel på kvinder og mænds tv-præferencer. En tv-kanal for kvinder får mulighed for at skabe en klar profil - noget originalt - og undgår faldgruben med at henvende sige til alle og ingen." Hun tror, der er potentiale i genren. "Men det er vigtigt at undgå at tale ned til kvinder - eller at tage alle kvinder over en kam, som der er en tendens til. Tv-programmerne skal forholde sig til det komplekse liv, en moderne dansk kvinde er tvunget til at forholde sig til," siger hun og peger på, at kvinderne tager de videregående uddannelser, de barsler, de står for den daglige madlavning, og har ansvar for alt. Når det gælder produktudvikling af tv-kanaler for kvinder, hvad enten det er SBS, MTG eller TV 2, der søsætter projekterne, anbefaler Liselotte Lyngsø, at programcheferne sætter sig ind i forskellen på mænd og kvinder "Man kan i meget generelle vendinger sige, at mænd kan lide at se programmer, hvor de flygter fra virkeligheden: Scifi, sport, Discovery-programmer. Hvorimod kvinderne søger programmer, hvor virkeligheden gøres smukkere og forbedret: dramaer, soap, dokumentar om helse og hjem. Derudover har kvinder i børnefamilier et ønske om at være en samlende kraft - og søger mod familiedramaer og oplysende programmer for forældre og børn."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også