DRRB: Reklamelov trænger også til modernisering

MediaWatch

Få liberaliseret reklamelovgivningen, når medielovgivningen alligevel skal moderniseres, siger DRRB. Danske Reklame og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB, har netop udsendt et mediepolitisk udspil, set med annoncemarkedets øjne. DRRB finder det logisk, at danske virksomheder skal kunne markedsføre deres produkter på lige vilkår med virksomheder, der markedsfører produkter fra andre lande. Udgangspunktet for DRRB er det modsatte af, hvad man hører fra mange forskere og forbrugerorganisationer. Foreningen mener, at danske forbrugere rent faktisk er godt oplyste og kompetente til at vurdere reklamer. Omvendt ønsker DRRB, at der skal gælde regler, der medvirker til, at der ikke sker vildledning i reklamerne. Brancheforeningen peger bl.a. på muligheder for at sende reklamer på tv. EU-kommissionens forslag til et nyt direktiv om "tv uden grænser" lægger op til mere smidige regler for placering af reklamer. Det håber DRRB, at politikerne vil lade sig inspirere af. DRRBs direktør Bjørn Karlsholt er også tilfreds med at regeringsudspillet interesserer sig for product placement, der i dag er en realitet og benyttes i danske og udenlandske spillefilm og i tv-programmer. I dag findes ikke en definition af product placement i dansk lovgivning, men EU-kommissionen har netop sendt direktivet "tv uden grænser" i høring, hvor der er lagt op til en modernisering af begrebet. DRRB hilser en definition velkommen, for det kan medvirke til at fjerne juridisk usikkerhed om emnet. DRRB opfordrer derfor til, at man i den danske radio- og tv-lovgivning også får indsat en bestemmelse om product placement. Lad os få understreget, at product placement ikke er skjult reklame, men er en lovlig reklamemulighed, så længe seerne får en klar og præcis information om, at der forekommer placerede produkter i et program, lyder det fra DRRB.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også