Regering vil sætte fuld fart på DAB

MediaWatch

DR skal aflevere DAB pladser, og adskillige nye radiostationer udbydes til private, men det er fortsat staten, der styrer udbuddet. Regeringen lægger i sit medieudspil op til en kraftig udbygning af al radio i Danmark til glæde for lytterne - og den private mediebranche. Tanken er, at DR allerede fra 1. januar 2007 skal aflevere 1/3 af de nuværende 16 DAB-kanaler. Det foreslås, at DR kun skal råde over ét DAB-multiplex. I DAB-multipleks 2 bliver der plads til Radio 100FM og den kommende koncessionsejer af det femte landsdækkende FM-frekvenssæt. Den aktør findes på en auktion den 23. august. Dernæst udbydes 3-4 kanaler på auktion uden programkrav, således at multipleks 2 bliver rent kommercielt. SBS Radio har tidligere over for MediaWatch tilkendegivet, at man gerne vil distribuere Voice og Radio2 på DAB. Det ventes at Danmark derudover på en kommende internationale frekvenskonference vil få tildelt regionale DAB-frekvenser. På disse multiplekser vil DR få én sendemulighed i hvert af de regionale områder til regionalradio. De øvrige sendemuligheder udbydes på en auktion til kommerciel radio. Det har dog lange udsigter, inden disse regionale frekvenser kan tages i brug, da det først kan ske, når analogt tv er blevet slukket i Danmark og de berørte nabolande. DAB-frekvenserne på L-båndet udbydes til lokalradioformål, således at programvirksomheden kan indledes 1. april 2007. Der er imidlertid meget få DAB-radioer, der kan modtage DAB i L-båndet, og det er forbundet med langt større udgifter at sende i L-båndet, vurderer radionyt.com. Udbygningen af DAB betyder ikke, at regeringen nedtoner betydningen af FM-båndet. Sendenettet for de analoge radiostationer skal også styrkes. Det skal ske ved den planlagt replanlægning af FM. Udbygningen af DAB er baseret på den grundlæggende forudsætning, at det offentlige udbyder sendemulighederne, og at det er op til aktørerne på markedet at tage stilling til, om de skal udnyttes. Det er de kommende tilladelseshavere selv, som finansierer såvel programvirksomheden som etableringen og driften af de nødvendige sendenet, hedder det i medieudspillet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også