CEPOS roser medieudspil

MediaWatch

Tænketanken CEPOS har mest ros til regeringens medieudspil, især CEPOS' eget forslag om en public service fond. Regeringen foreslog i dag at oprette en public service fond på omkring 75 millioner, som kommercielle medier skal kunne søge fra. Tænketanken CEPOS foreslog overfor MediaWatch i april, at man oprettede en lignende fond, og mener, der er mange fordele ved en public service fond. "En public service fond kan skabe større konkurrence på levering af public service-indhold, hvilket vi naturligvis synes er positivt. Men de private stationer skal ikke tvinges til at søge. Kun DR bør være omfattet af public service forpligtelser", siger Kasper Elbjørn, der er kommunikationschef i CEPOS. Han roser også forslaget om, at DR skal styrke sin drama-produktion, virksomheden i forhold til børn og unge og dækningen af mindre idrætsgrene samt lave flere programmer om kultur og dansk musik. CEPOS efterlyser dog en markant strammere definition af public service-begrebet. "Det er et godt tegn, at man indskærper DRs rolle. Men det kan undre, at man ikke er gået hele vejen og har skrevet radio og fjernsynsloven helt om når det gælder public service. DR behøver jo ikke at levere underholdning. Der er masser af underholdning på de private kanaler. Jeg forstår heller ikke, hvorfor DR skal forpligtes til at levere online-informationstjenester. Her er der ligeledes masser af private udbydere. DR skal udelukkende koncentrere sig om at lave det, private ikke kan eller har råd til", siger Kasper Elbjørn til MediaWatch. Han mener, at det er fornuftigt, at der fortsat ikke kan kræves brugerbetaling for public service-ydelser. "Licensen er jo i sig selv en yderst fornuftig brugerbetaling, så det ville være det samme som at kræve, at vi betalte for det samme produkt to gange", siger Kasper Elbjørn til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også