Politisk strategi kan spolere bredt medieforlig

MediaWatch

Kommentar: Et bredt medieforlig ville lune hos kulturministeren, men vil Anders Fogh lukke socialdemokraterne ind i varmen? Da den radikale kulturminister hed Elsebeth Gerner Nielsen, og Socialdemokraternes medieordfører var Søren Hansen, var der meget langt fra dem til Jens Rohde og Brian Mikkelsen på den borgerlige fløj. Nu er årene gået, og personbesætningen er en anden. Den radikale Simon Ammitzbøll og Socialdemokraternes Mogens Jensen er i realiteten ikke særligt uenige med regeringen om mediepolitikken. Dermed synes alt at være parat til et bredt medieforlig i dette forår. Journalist Lasse Jensen, vært på P1s Mennesker og Medier, er dog stærkt i tvivl, om det går sådan. Det er vigtigt for Kulturministeren, at der nu kommer et bredt forlig. Han er konservativ og konservative ministre skal specielt i disse tider tænke og handle bredt. Men måske ikke for bredt, lyder Lasse Jensen analyse, bragt i Information. Ministerens hjertesag nummer 1 er TV 2s privatisering. Adgangsbilletten til at være med i forliget er meget enkelt, at man er enig i, at TV2 skal privatiseres. Det er stort set alle i dag - og det er lidt lige meget, fordi ingen tror på, at der sker noget i sagen før tidligst i 2009. Til den tid er det digitale sendenet i gang og det analoge sendenet et afbrudt. Så vil TV 2s rolle og mediebilledet være helt forandret, ifølge Lasse Jensen. Regeringsudspillet er blevet udsat i månedsvis. Andre partiudspil er kommet og glemt. Kulturministerens deadline hed "efter påske", og den skal nok blive overholdt. Når Brian Mikkelsen om nogle dage endelig får det grønne lys fra chefen - Anders Fogh - bliver det spændende at se, om den konservative minister har fået lov til at lave et bredt, et meget smalt eller bare et snævert forlig. Det handler ikke om mediepolitik, men om politik. Vil Fogh lukke socialdemokraterne ind i varmen, eller skal de blive ude i kulden, spørger Lasse Jensen?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også