Parbo: Ejere skal sikre sig mod nye medieforlig

MediaWatch

TV 2-direktør Peter Parbo forlader tv-stationen i eftermiddag og giver råd og kommentarer til TV 2s situation. Peter Parbo siger i dag farvel til TV 2 efter 16 år på stationen. Han forlader et tv-selskab med et nydeligt regnskab og pænt resultat, der er klar til at blive privatiseret og til at tage et stort skridt ind i den digitale medieverden. Sagen er imidlertid, at TV 2 fortsat opererer på en statslicens. TV 2 sender reelt på politikernes nåde, og blot én stemme i Folketinget ved et fremtidigt medieforlig kan ændre kanalens arbejdsbetingelser. På den baggrund er det svært at tro, at Peter Parbos afløser, Per Mikael Jensen, nogen sinde vil stå i spidsen for en normal privat medievirksomhed, som den han kommer fra. "Ja, men det er charmen ved TV 2, og på de betingelser kan man sagtens udvikle TV 2 i privat regi. Men ejerne skal selvfølgelig sikre sig i en kontrakt, at staten ikke kan lave om på betingelserne," anbefaler Peter Parbo overfor Mennesker og Medier på P1. Generelt ser han positivt på TV 2s udvikling. "Fordelen ved, at TV2 bliver privatiseret er, at man får en ejer, der vil være dygtigere til at udvikle stationen, end staten er. Man får en ejer med indsigt, der gerne skal have egne penge med og som kan forsvare TV 2s styrke. Det vil sige den stærke hovedkanal og rollen som en privatejet public service virksomhed - en modpol til DR. Det er vigtigt, ikke mindst under valgkampe." Parbo advarer dog om TV 2s position, når jordbaseret digitalt tv udbygges, og kanalen skal operere i konkurrence med private kanaler. "Konkurrence er fint nok, men på ens betingelser," siger han. Peter Parbo mener, at TV 2s bestyrelse bør være mindre – 12 personer er for mange. Personerne skal have indsigt i branchen og føle ansvar for stationen. Han vil ikke kommentere, om TV 2s nuværende bestyrelsen lever op til de krav. Parbo har sidste arbejdsdag i dag efter 16 år på TV 2 som økonomidirektør og administrerende direktør. Han udelukker ikke, at han dukker op i anden mediesammenhæng eller i andre erhverv. Per Mikael Jensen tiltræder på mandag den 1. maj.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også