Ekstra regional TV 2-station vil koste 50 mill.

MediaWatch

Ulogisk og dyrt med en ekstra TV 2 -region i Nordsjælland, siger TV 2/Lorrys direktør. En række politikere og en erhvervsorganisation er gået i gang med at arbejde for, at Nordsjælland får sin egen regionale TV 2-station. I dag dækker TV2/Lorry et stort område af Østdanmark. Det er Hillerøds borgmester Nick Hækkerup og Benedikte Kiær, som er næstformand i Region Hovedstaden, der står bag initiativet, skriver Frederiksborg Amts Avis. Sammen med erhvervsorganisationen C4 arbejder de på, at Nordsjælland får sin egen regionale station med base i Hillerød, der skal sikre mere dækning af området. Forslaget lanceres nu af kredsen af interessenter, fordi det er lige op over med et medieudspil fra regeringen. TV 2/Lorrys direktør Dan Tschernia finder, at ideen er misforstået af flere årsager. "Siden 1990 har Nordsjælland været et centralt element i TV2/ Lorrys regionale dækning, og bl.a. derfor vil det forekomme ulogisk at fjerne området fra os. Vi har oparbejdet mange års ekspertise og kendskab," siger han til MediaWatch. Dan Tschernia henviser til, at selv om Region Hovedstaden primært er et sygehusprojekt, vil Lorry kunne smelte hovedstaden, og det der i dag hedder Frederiksborg Amt, mere sammen. Dan Tschernia vurderer i øvrigt, at etableringen af en TV 2-region i Nordsjælland vil være dyrt. "Etablering og drift vil næppe kunne foretages for mindre end det Lorry, og de andre regionale stationer koster i dag - ca. 50 millioner kr. om året." Lorry-direktøren foreslår i stedet, at de planlagte digitale udviklingsmuligheder tænkes ind i en mere ambitiøs regional tv-dækning. De regionale kanaler har foreslået til politikerne, at der oprettes en digital regional kanal, så der kan sende så meget, man vil hele døgnet. "Hvis Hækkerup og andre i området er utilfredse med omfanget af vores dækning, så kan de passende støtte os i, at det vil være en god idé med sådan en ny kanal. For så vil vi få mulighed for endnu mere dækning af ham og hans område," siger Dan Tschernia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også