Trads: Nyheder, nyheder, nyheder

MediaWatch

David Trads' redaktionelle forbillede til den nye gratisavis er CNN, BBC and The Guardian, og journalisterne er begyndt at ringe. Den nye gratisavis, der bliver i tabloidformatet, vil have fokus på nyheder - hvad skete der i går og i dag, siger den nytiltrådte chefredaktør til Information, mens han nedtoner brugen af baggrundsstof og frabeder sig "klogeåger" og Ph.d. afhandlinger i spalterne. Han forventer, at avisen bliver dagsordensættende, vel vidende at det er et stort mål. På det nuværende mediemarked er det ikke svært at finde journalister, der kan levere det, vurderer Trads, og henviser til de ansøgninger, der allerede er dryppet ind på hans telefonsvarer og mail. Ifølge Jyllands-Posten drejer det sig om 50 ansøgninger fra både nyuddannede og meget erfarne journalister. Redaktionen skal i alt op på 100 ansatte. At være gratis er ikke tilstrækkeligt for at få succes. Avisen skal være gratis – og god, understeger David Trads. Et vigtigt succeskriterium for ham bliver, hvor mange nyheder avisen kan samle, og hvor tilfredse læserne er. David Trads var med til at lancere MetroXpress i 2001. Det skete i tæt samarbejde med Svenn Dam og den nye TV 2-direktør Per Mikael Jensen. Han har også en fortid som ekstern lektor på Center for journalistik på Syddansk Universitet og har tidligere været journalistisk chefredaktør på dagbladet Information.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også