Norge klar med elektroniske lyttermålinger

MediaWatch

Elektroniske lytterdata klar i Norge om en måned, mens den danske udvikling er sat på hold. De kommercielle radiokanaler i Norge ser frem til, at der er premiere på PPM (Portable People Meter) lyttertal sidst i maj. Kommerciel radio har haft et skidt forår, men alle internationale erfaringer viser, at elektroniske lyttermålinger med PPM registrerer flere lyttere, fordi folk ikke altid ved, hvad de lytter til Meget tyder på, at de kommercielle aktører, P4, Kanal 24 og Radio 1 Storby, dermed kan regne med en højere nettodækning, når PPM-tallene offentliggøres, skriver kampanje.com. På den andre side viser erfaringer også, at den registrerede lyttetid – share – ofte bliver kortere med de mere præcise elektroniske målinger, og det er ikke gode nyheder for de kommercielle radiokanaler. I den seneste norske lyttermåling mistede alle kommercielle radiokanaler lyttere. Over halvdelen af al radiolytning i marts foregik på NRK P1. I Danmark gennemførte de store danske radiostationer, som står bag Gallup Radio Index, sidste år en test af PPM. Testen omfattede 70 personer bosiddende i og omkring København, og testen strakte sig over i alt tre måneder. Gallup oplyser til MediaWatch, at der ikke er nyt i denne sag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også