Forsker: Reklamebreaks på tv er varmt emne

MediaWatch

Konsekvenserne af et moderniseret tv-direktiv fra EU er uklare, hvilket muligvis forklarer manglende fokus blandt danske medier. Overfor MediaWatch erkender medieforsker Per Jauert, Institut for Informations- og Medievidenskab på Århus Universitet, at moderniseringen af det gamle tv-direktiv fra 1989 ikke gør meget væsen af sig på den danske mediescene. "Jeg tror ikke, de danske politikere har været særlig opmærksom på de justeringer, der arbejdes på i EU i forbindelse med ændringer af direktivet. Men nu læser de de høringssvar, der netop er kommet ind," siger Per Jauert. "Signalet fra kulturministeriet er, at der ikke er større ændringer for den danske medieverden i vente," noterer Per Jauert sig. EU vil bl.a. lempe regler for reklameafbrydelser, men vil samtidig gøré det muligt for medlemslande at slå til mod broadcastere, der misbruger hjemlandsprincippet og målrettet sender tv under et regelsæt indover et land med et andet regelsæt. Politisk rådgiver Jacob Lund Nielsen, Cabinet DN, i Bruxelles vurderer, at justeringen af direktivet ender med, at et land vil kunne skride ind overfor tv-stationer, som man mener, misbruger hjemlandsprincippet. "Jeg tror fortsat, at reklamebreaks i film på tv er et varmt mediepolitisk emne, selv om debatten lige nu kredser omkring en opblødning af danske regler for at skabe ens regler i det jordbaserede sendenet," siger Per Jauert. Den engelske medie- og reklamelovgivning er omfattende og detaljeret og forsat lidt mere liberal end EUs. Per Jauert udelukker ikke, at danske politikere igen kan bliver utilfredse med, at broadcastere sender ind over Danmark fra f.eks. London med andre reklameregler, men han har svært ved at få øje få, hvad de konkret kan gøre ved det. Til gengæld ændrer danske politikere sandsynligvis snart på spillereglerne for distribution på den danske mediescene. "Jeg tror snarere, udfordringerne for MTG og SBS ligger i udviklingen af DTT nettet, hvis medieforliget fører til en kommerciel struktur kombineret med medvind hos seerne. Man kan forestille sig, at hele strukturen med at sende fra London via satellit ad åre bliver forældet, f.eks. for TV3, og at Viasats satellitplatform bliver en biforretning," foreslår Jauert. Udover diskussionen af hjemlandsprincippet vedrører moderniseringen af EU-direktivet også: •?Udvidelse af direktivets rækkevidde fra alene at være traditionelt tv til også at omfatte on-demand tjenester •?Indførelse af en ret for tv-stationer til at få korte nyhedsklip fra transmission af vigtige begivenheder, som en tv-station i en anden medlemsstat har købt eneret til •?Reglerne om indholdet af tv-reklamer skal også gælde for on-demand tjenester •?Reglerne om tv-sponsorering skal også gælde for on-demand tjenester •?Visse regler om beskyttelse i tv af mindreårige og den menneskelige værdighed skal også gælde for on-demand tjenester •?Produktplacering tillades som en form for sponsorering – det har hidtil været betragtet som skjult reklame •?Reglerne for reklamer i tv forenkles og liberaliseres, så der bliver mulighed for flere afbrydelser i visse programmer, end der er i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også