TV2 vil helst undgå auktion

MediaWatch

TV 2 vil have den ledige landsdækkende radiokanal, men det skal ske via en skønhedskonkurrence - ikke den planlagte auktion. TV 2 har for få dage siden afleveret sit høringssvar om udbuddet af den femte landsdækkende radio. TV 2 foreslår ministeriet, at man helt dropper den planlagte auktion til juni. TV 2 skriver, at det danske radioreklamemarked er af så beskeden størrelse, at der næppe er forretningsmæssigt grundlag for at betale en fast, årlig koncessionsafgift beregnet som højeste bud på en auktion. Markedet er ikke egnet som grundlag for et kommercielt finansieret public service-monopolbrud, hvilket Sky Radios ophør understøtter. I stedet foreslår TV 2 et udbud baseret på en "beauty contest" i kombination med en variabel, men på forhånd fastsat koncessionsafgift. Den kan eventuelt relateres til kanalens driftsoverskud. TV 2 kan overfor MediaWatch ikke svare på, om man helt vil undlade at møde op til en auktion. En skønhedskonkurrence er i bedre samklang med det udbud, der blev gennemført da DR i 2001 fik tildelt den fjerde FM-radiokanal. TV 2 henviser også til, at udbuddet af den kommercielt finansierede P4 (nu Kanal 24) i Norge først i 90'erne fandt sted som en "beauty contest" i kombination med en fast koncessionsafgift. TV 2 foreslår endvidere, at forbuddet mod regionalt distribueret radioprogramvirksomhed droppes. Det er efter TV 2s opfattelse en indskrænkning i tilladelsesindeha¬verens adgang til at indrette kanalens programvirksomhed, som f.eks. trafikradio.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også