DI: Medie- og telepolitik hænger sammen

MediaWatch

Dansk Industri kræver, at regeringens telepolitik skal hænge bedre sammen med de mediepolitiske initiativer i det kommende forlig. Årsagen er det velkendte faktum, at IT, tele og medier konvergerer, og traditionelle medier spreder sig til det faste eller det mobile internet. "Det taler for en ændring af reguleringerne, så der bliver parallelitet og harmonisering. Det ligger fint i forlængelse af EU-Kommissionens forslag om, at reklameregler også skal gælde på internettet. Vi ønsker dog, at det kun skal gælde for flow-tv - ikke on demand - og alle regler skal tage hensyn til, at tjenester udbydes over landegrænserne," siger direktør Tom Togsverd, ITEK, til Mediawatch. ITEK er et branchefællesskab i Dansk Industri for virksomheder inden for IT, tele, elektronik og kommunikation. Dernæst retter ITEK en kritik af dansk mediepolitik, der i alt for høj grad har understøttet Danmarks Radios interesser, ligesom der i telepolitikken har været en ensidig fokus på forbrugerbeskyttelse. Som en konsekvens heraf bliver potentialet for at udvikle en blomstrende dansk indholdsindustri ikke udnyttet. ITEK vender sig især mod en forsat særlig dansk indholdsregulering. "Både tele og medier formidles i stigende grad over internettet - såvel det mobile som det faste. Internettet kender ingen grænser - hvis serveren står på Cayman Islands, nytter det ikke meget med særlig dansk indholdsregulering. Derfor bør danske særregler rulles tilbage - navnlig når det gælder grænseoverskridende services," understreger Tom Togsverd. Når det gælder telepolitikken, ønsker ITEK, at den særlige danske slutbrugerregulering på teleområdet bringes til ophør. Kunderne bør selv kunne bestemme, hvor lang en bindingsperiode, de vil have. ITEK forventer, at regeringens medieudspil, og det serviceeftersyn af telereguleringen, som indgår i globaliseringsstrategien, vil rumme disse synspunkter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også