TV 2: Breaks kunne være en valgmulighed
TV 2 finjusterer holdningerne til reklamebreaks og lægger op til at ville operere med såkaldt "bløde" breaks i det digitale sendenet. TV 2 har udsigt til at skulle konkurrere med op til 30 digitale kanaler på det nye sendenet, DTT. TV 2s afgående administrerende direktør Peter Parbo siger: "En øget konkurrence vil som udgangspunkt forbedre produkterne. Vi hilser konkurrencen velkommen. Det vil være med til at holde os skarpe på TV 2, og i sidste ende vil det komme seerne til gavn." Han tilføjer, at TV 2 kun hilser konkurrence velkommen på den betingelse, at alle tv-kanaler i sendenettet, der er kommercielle, har ens og lige vilkår. DTT skal tilbyde samtlige populære tv-kanaler, hvis det skal spille en rolle, men beslutningen om, hvilke reklameregler, der skal gælde i sendenettet, udgør en besværlig bremseklods for en succesrig udvikling. Problemet er, at kanaler som TV3, TV3+ og Kanal 5 sender reklamebreaks, fordi stationerne uplinker fra London. Det gør Discovery Channel også, og SBS' Kanal 4 vil gøre det samme fra nytår. Det problemkompleks skal løses i medieforhandlingerne. Udgangspunktet for Venstres Jens Rohde er, at TV 2 ikke skal sende med breaks i det digitale sendenet TV 2s bestyrelsesformand Niels Boserup er lidt mere klar i mælet efter en snak i weekenden med Jyllands-Posten. For Niels Boserup ser situationen således ud: TV 2 skal have præcist samme vilkår som de øvrige kommercielle kanaler. Så hvis TV3, Kanal 5 m.fl. kan have reklamebreaks, skal TV 2 også have muligheden. Men TV 2 vil ikke nødvendigvis benytte den mulighed fuldt ud, da TV 2 bl.a. foretrækker at vise film uden afbrydelser, forklarer han. Boserup ser med andre ord gerne, at TV 2 har breaks som en valgmulighed visse steder i programfladen. Så kan man trække på dem som en økonomisk indsprøjtning, hvis det skulle blive nødvendigt. Tv-markedet har tidligere betegnet modellen, hvor man kun afvikler breaks i programmer med naturlige pauser, som bløde breaks eller naturlige breaks.