TV 2: Breaks kunne være en valgmulighed

MediaWatch

TV 2 finjusterer holdningerne til reklamebreaks og lægger op til at ville operere med såkaldt "bløde" breaks i det digitale sendenet. TV 2 har udsigt til at skulle konkurrere med op til 30 digitale kanaler på det nye sendenet, DTT. TV 2s afgående administrerende direktør Peter Parbo siger: "En øget konkurrence vil som udgangspunkt forbedre produkterne. Vi hilser konkurrencen velkommen. Det vil være med til at holde os skarpe på TV 2, og i sidste ende vil det komme seerne til gavn." Han tilføjer, at TV 2 kun hilser konkurrence velkommen på den betingelse, at alle tv-kanaler i sendenettet, der er kommercielle, har ens og lige vilkår. DTT skal tilbyde samtlige populære tv-kanaler, hvis det skal spille en rolle, men beslutningen om, hvilke reklameregler, der skal gælde i sendenettet, udgør en besværlig bremseklods for en succesrig udvikling. Problemet er, at kanaler som TV3, TV3+ og Kanal 5 sender reklamebreaks, fordi stationerne uplinker fra London. Det gør Discovery Channel også, og SBS' Kanal 4 vil gøre det samme fra nytår. Det problemkompleks skal løses i medieforhandlingerne. Udgangspunktet for Venstres Jens Rohde er, at TV 2 ikke skal sende med breaks i det digitale sendenet TV 2s bestyrelsesformand Niels Boserup er lidt mere klar i mælet efter en snak i weekenden med Jyllands-Posten. For Niels Boserup ser situationen således ud: TV 2 skal have præcist samme vilkår som de øvrige kommercielle kanaler. Så hvis TV3, Kanal 5 m.fl. kan have reklamebreaks, skal TV 2 også have muligheden. Men TV 2 vil ikke nødvendigvis benytte den mulighed fuldt ud, da TV 2 bl.a. foretrækker at vise film uden afbrydelser, forklarer han. Boserup ser med andre ord gerne, at TV 2 har breaks som en valgmulighed visse steder i programfladen. Så kan man trække på dem som en økonomisk indsprøjtning, hvis det skulle blive nødvendigt. Tv-markedet har tidligere betegnet modellen, hvor man kun afvikler breaks i programmer med naturlige pauser, som bløde breaks eller naturlige breaks.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også