Nye spilleregler for mediebranchen undervejs

MediaWatch

Mediebranchen skal holde et vågent øje på de danske medieforhandlinger og et andet på EUs modernisering af "Tv uden Grænser" direktivet. EU-direktivet fra 1989 er under revision, så det passer til den digitale verden, og mindst to emner vækker opmærksomhed i Bruxelles - og måske også i Danmark. Det vil fremgå af høringssvarene fra den danske mediebranche, der skal afleveres i Kulturministeriet i morgen fredag. I juni afholdes en høring specielt om to emner i direktivet: Legalisering af product placement og ændringer i hjemlandsprincippet, oplyser Jacob Lund Nielsen, partner i Cabinet DN - en politisk rådgivnings- og kommunikationsvirksomhed med base i Bruxelles. I dag er en broadcaster underlagt den lovgivning, som gælder i det land, man sender fra - ikke de lande man sender til. Parlamentsmedlem Ruth Hieronymis første udkast forventes klart i juli. Hun fastslår, at intensionen ikke er at ændre hjemlandsprincippet, men kun justere det for at undgå misforståelser. Modsat siger den franske socialist Weber, at hensigten er at revidere direktivet på dette punkt. Man vil af med den udbredte praksis, at kommercielle broadcastere sender fra London under engelsk lov til andre lande i Europa med anden lovgivning. Det gælder til eksempel TV3, TV3+ og Kanal5 i Danmark. Netop kampen om hjemlandprincippet tegner til at blive et konfliktområde i parlamentet i år. Indtil videre er den konservative gruppe splittet, mens den socialistiske gruppe kan regne med støtte fra andre venstreorienterede grupper og EU-skeptikerne, vurderer Jacob Lund Nielsen overfor MediaWatch. MediaWatch beskæftigede sig for nylig med mulighederne for, at danske politikere vil følge det moderniserede EU-direktiv og tillade betalt product placement. Det bør vække interesse i tv- og reklamebranchen, at EU vil lovliggøre rigtig product placement. Det vil sige betalt tilstedeværelse af produkter i programmer. Der er tale om en professionalisering af den gængse praksis, at virksomheder gratis udlåner biler, telefoner eller andet udstyr til tv- og filmproduktioner. Det er et minimumsdirektiv fra EU, så de danske politikere behøver ikke harmonisere de nye regler med den danske medielovgivning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også