Nye medieplatforme har stabiliseret BBC' position

MediaWatch

BBC og privat radio har ligget i tæt konkurrence om kreativ tilstedeværelse på nye medier. Den britiske public service organisation mener selv, at den konkurrence og engagement har medvirket til, at BBCs totale andel af lytningen nu er i vækst. "BBC Radio var nede i en lytterandel på 49 procent, men er senest målt til 55 procent," oplyser Simon Nelson, der er redaktør af BBC Radio & Music Interactive. BBC har kastet sig over webradio og podcasting af sine eksisterende radiokanaler og nye formater. Det har medført to millioner downloads af radioprogrammer om måneden og en ændring i den måde, BBC tænker og udbyder sit radioudbud på. Det gælder anvendelsen af de visuelle muligheder, der følger med mobil radio, og ikke mindst måden man sætter lytterdeltagelse i system på. Grundreglen lyder ifølge Simon Nelson: "Du skal ikke tænke på mobil radio som dårligt tv, men som bedre og mere spændende radio." BBC har i særlig grad benyttet internettet til at lade lytterne deltage i bedømmelse af programmer ved at lade dem registrere holdninger og følelser om programmerne. En anden årsag til BBCs engagement er, at den landsdækkende Virgin Radio fra starten har været den førende radiostation i Europa på digitale medier. Udover FM/AM stationen Virgin Radio sender stationen tre andre formater på nye platforme. Virgin er også på DAB i London. "Nye markeder drives frem ved, at alle aktører slutter op og er med på platformene," siger James Cridland, strategisk chef for Virgin Radio, der oplyser at deres investeringer i nye medier er tjent hjem fra lyttere og reklameindtægter på internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også