Islændinge har fejllæst det danske avismarked

MediaWatch

Det er en nærmest en håbløs opgave for Dagsbrun at lancere en landsdækkende dansk gratisavis, siger afgående OMD-direktør. "Måske har de en meget stor pengekasse med, eller også har de simpelthen fejllæst situationen ved at overføre deres hjemlige forhold direkte til Danmark," siger Herman Haraldsson til MediaWatch. Den tidligere OMD direktør er i disse dage i fuld gang med at etablere reklamebureauet Win Win Agency. Hermann Haraldsson, der selv kommer fra Island, peger på, at når det gælder avislæsning ligner Island og Danmark ikke hinanden særlig meget. Det er snarere Sverige og Island, der har lighedspunkter. Forskellene er disse: Der er langt flere aviser at vælge i mellem i Danmark. På Island bor befolkningen meget mere koncentreret med over 50 procent af befolkningen i hovedstaden Reykjavik og omegn. De islandske kontaktpriser er væsentlig højere end i Danmark, og endelig er islændingene langt mere avislæsende end danskerne, lyder hans problemliste. "Jeg har derfor svært ved at se, at er der penge i markedet til at absorbere de omkostninger, der må skulle til for at producere en konkurrencedygtig avis, der skal distribuere ud i mange husstande om morgen," siger Hermann Haraldsson, der samtidig gerne erkender at får man en god avis ud til f.eks. 700.000 husstande om morgenen, så har man en læsersucces, der truer morgenaviserne. "Jeg ved ikke, hvordan de får regnestykket til at gå op. Måske er de grebet af overmod eller også er de villige til at vente meget lang tid, før de kan tjene investeringen ind," siger Hermann Haraldsson.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også