TV 2 er halvkommerciel

MediaWatch

Tv2.dk er blandt de bedst profilerede og mest læste sites, men TV 2 går ikke efter det fulde indtægtspotentiale, og det er et valg. Mediacom er ikke imponeret over TV 2s evne til at omdanne høj nettrafik til annonceindtægter. Mediabureauet efterlyser kommerciel produktudvikling og en offensiv udvikling af sitet som selvstædigt medie. Et estimat foretaget af Mediacom Interactive viser, at TV 2 ikke tjener lige så mange penge, som konkurrenterne på lignende portaler. Forklaringen findes ifølge Henrik Løwe i et meget begrænset udvalg af kreative formater på sitet. "Når vi skal effektuere en kampagne, hvor der efterspørges høj dominans i form af f.eks. en wallpaper-løsning eller et dhtml-banner, bliver tv2.dk typisk fravalgt på medieplanen," siger Henrik Løwe. Markedschef Peter Olafsson, TV 2, ved godt, at TV 2s online potentiale er meget stort, men han finder, at en massiv udnyttelse af det vil være kortsigtet. "Vi har mange brugere, fordi vores site henvender sig til dem, der vil have nyheder, og dem der vil underholdes. Det er en balance, når vi er et stort site, at fastholde brugeren, og samtidig eksponere dem kommercielt. Vi har respekt for både brugere og annoncører, derfor ser vi det som vores fornemste opgave, at begge får, hvad de kommer efter. Der adskiller vi os måske fra andre sites, hvor visse annoncører dominerer på bekostning af andre," siger Peter Olafsson til MediaWatch. Olafsson vil ikke oplyse beløb eller procenter på internettets position i TV 2s økonomi, fordi online-delen er en væsentlig ingrediens i TV 2s fremtidige digital strategi, som er under planlægning i denne tid. Men han siger, at TV 2 har meget fokus på salget af tv2.dk, som er en vigtig del af TV 2s flermedielle satsning. "Vi ved fra annoncørerne, at de efterspørger løsninger, som går på tværs af media, og her får nettet en stadig større betydning. Væksten i kunder, der benytter tv2.dk sammen med TV 2s øvrige platforme, er steget markant i de seneste år." Henrik Løwe foreslår også en skarpere profil på TV2's website. "På nuværende tidspunkt er det svært at vurdere, om tv2.dk blot benyttes som et supplement til tv-platformen, eller om sitet skal betragtes, som en selvstændig satsning." Den tanke får Mediacom, fordi tv2.dk er meget præget af annoncer for TV 2's egne tv-programmer. "TV 2 og tv2.dk, eller vores syv øvrige platforme, skal ikke nødvendigvis betragtes som individuelle medier. TV 2 har et tværmedielt fokus, og derfor bruger vi vores forskellige platforme til komplementere hinanden, og udnytte de fordele, som de enkelte platforme giver. Til gavn for vores seere, brugere og annoncører, " siger TV 2s markedschef Peter Olafsson.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også