Kanal 4 uden distributionsaftaler

MediaWatch

SBS TV satser på to skarpere kanalprofiler, men den fremtidige distributionen af det nyeste brand, Kanal 4, er endnu usikker. SBS TV lancerer den 1. maj en ny kanal med en klar kvindeprofil under navnet Kanal 4, der således komplimenterer koncernens andet tv-brand, Kanal 5. Ændringen kommer ikke som en overraskelse, for tiden er ved at være udløbet for TV Danmark, der er bygget på lokale sendere. "Vi har fremrykket beslutningen, så vi indleder den nødvendige ændringsproces her i foråret. Årsagen er, at TV Danmarks brede profil, share og økonomiske resultater af mange forskellige årsager ikke har nået et niveau, der er tilfredsstillende," siger SBS direktør Henrik Ravn, til MediaWatch og henviser til en række faktorer, der betyder, at TV Danmark skal udfases. "Vi har den senere tid oplevet, at Radio- og tv-nævnet har strammet fortolkningen af de danske reklameregler. Dernæst skal de lokale sendere, kanalen benytter, udbydes i år. Nogle af dem mister vi straks, andre kan vi fortsætte med et par år, og endelig lyder det politiske budskab jo, at alt analogt tv slukkes i 2009." SBS TV planlægger at stå tilbage med to skarpere kanalprofiler den 1. januar 2007 - Kanal 4 og Kanal5 - der er distribueret via kabel og satellit fra London, begge finansieret af både reklamer og abonnement. Succesen for den strategi er dog langt fra hjemme. SBS TV har regnet på sagen og vurderer, at der er plads hos seerne, og dermed hos distributørerne, til en ren kvindekanal. På nuværende tidspunkt er der dog ingen garanti for en tilfredsstillende penetration til Kanal 4. Opmærksomheden retter sig som altid mod TDC Kabel TV, hvor SBS mangler en aftale. "Vi skal forhandle med TDC Kabel om kanalplads og abonnementspris i de kommende otte måneder, samtidig med at Kanal 4 skal bevise, at den er værd at satse på for TDC," siger Henrik Ravn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også