Bureau: En befolkningsdel er telefonafhængige

MediaWatch

Selv om et mediegennembrud er svært at få øje på, peger ny analyse på mindst to opmuntrende tendenser for 3G. Carat Danmark skruer ned for det "buzz", der er omkring 3G telefoni. Det danske marked rummer langt fra et udvalg og en indholdsmængde, der kan drive rollen som medie, konkluderer bureauet. Bureauet har for nylig gennemført en analyse af mobile medier og de kommercielle muligheder i mobile medier. Mediegennembruddet er svært at få øje på, men bureauet noterer sig mindst to opmuntrende tendenser, også på kort sigt. Der er stor andel af befolkningen, som er fuldstændig afhængige af deres telefon som socialt værktøj, og som formentlig er klar til at bruge den til alt, hvis det tilbydes i rette form. "Vi kan identificere en gruppe af 12-24-årige storbrugere, som er meget tæt på deres mobil, og som for eksempel tegner sig for halvdelen af alle sms'er, vi sender i landet. Uhyre potentielle mobile mediebrugere, men i samme gruppe stødte vi på piger, der har droppet deres 3G telefon igen for en 2G, fordi f.eks. videotelefoni ikke er interessant," advarer Uffe Henriksen. Carats analyse leverer også stof til eftertanke for indholdsudbyderne. Den viser f.eks., at kvinder generelt er langt mindre prisfølsomme overfor at betale ekstra for services og indhold på mobilen. Carat hæfter sig dernæst ved, at den lynhurtige udskiftning af telefoner arbejder for platformen. Alle har en telefon, men alligevel blev der solgt hele to millioner nye telefoner i 2005. Stigende penetration på nye telefoner er en forudsætning for rollen som medie, men ingen garanti. "Udskiftningen er lynhurtig, og penetrationen på telefoner, der kan forbruge medieindhold, eksploderer. Forbruget kan følge efter, hvis det indhold vi får tilbudt, fænger. Ellers forsætter vi blot med at sende sms'er på vores nye sofistikerede telefoner."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også