DR: Nej til digital NRK model

MediaWatch

Kenneth Plummer vil ikke følge NRKs eksempel og skabe indtægter fra brugerbetaling på mobilt publice service indhold. I Norge har NRK oprettet et selskab, der håndterer aktiviteter på internettet og mobilen. Det skaffer allerede i dag den norske public service organisation væsentlige indtægter, men det frister ikke generaldirektør Kenneth Plummer. "NRK-modellen er ikke den optimale situation, som jeg ser det. Den udelukker nogle borgere fra public service indhold, baseret på deres pengepung," siger Kenneth Plummer og uddyber: "Vi ser hellere at de fleste internet og mobile aktiviteter skal være omfattet af licensen. Det synes vi er det mest rimelige. Vi har dog foreslået brugerbetaling på indhold, hvor man køber specielle personificerede ydelser." Kenneth Plummer er helt klar over, at visse af mediepolitikerne har foreslået, at DR skal have muligheder i stil med NRKs. "Vælger politkerne den vej, så forholder vi os til det, og så skal vi nok få det bedste ud af det. Men der er ikke det optimale set med vore øjne. " Venstres kulturordfører Ellen Trane Nørby finder det helt i orden, at DR kan skabe sig supplerende indtægter via brugerbetaling på udvalgte ydelser. Det er partiets alternativ til, at alle borgere skal betale mere i licens for adgang nye tilbud. Men det er vigtigt, borgerne ikke oplever, at de betaler for en DR ydelse to gange, påpeger Ellen Trane Nørby. NRK har fra politisk hold fået accept af, at man kan være offensiv udbyder af indhold på mobiltelefonen og opkræve brugerbetaling for visse ydelser. På NRK streamer man NRK1, NRK2 og syv radiostationer samt korte tv-nyheder gratis. Disse regnes som kerneprodukter, der er betalt via licensen. Andre ydelser koster. Selv om NRK er offensiv på mobiltelefonen, passer man på, at man ikke ødelægger den private sektors muligheder for skabe indtægter, oplyser Bjarne Andre Myklebust, der har ansvaret for NRKs mobile tjenester.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også